Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn onvoldoende om de uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratieuitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres. In het Interbestuurlijk programma (IBP) heeft de VNG met het Rijk afspraken gemaakt over het oplossen van de problemen die in het sociaal domein zijn ontstaan. Deze ontwikkelingen vragen niet alleen om herijking van financiële kaderstelling, maar juist ook om een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot oplossingen te komen (van de tekorten) in het sociaal domein. Deze discussie moet tijdig gevoerd worden om tot afspraken en kaders te komen voor de P&C cyclus 2020.
- In 2018 en 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel via de commissie Deetman over de aanbevelingen van het Rapport Berenschot, daar kunnen effecten uit komen voor de wijze waarop de GRD wordt bestuurd, is georganiseerd en welke taken er zijn belegd in welke vorm.
Risico's
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot. De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren:
- herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt.
- (rijks)beleid.
- conjunctuur.
- instroom als gevolg van huisvesting statushouders.
- mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hierbovenop komen de risico's van een nieuwe cao of het abonnementstarief (plan van het 'nieuwe' kabinet) waar nog geen middelen voor beschikbaar zijn.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2019 en (concept) Perspectiefnota 2019 bevatten alleen staand beleidzaken en indexatie. Voorzover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2018 is dit meegenomen in onze (concept) Kaderbrief 2019 om het budget bij te stellen. Diverse zaken zoals structurele uitgaven Economic Development Board (EDB), ontwikkelingen ICT-kosten en privacy/AVG zijn nog niet meerjarig meegenomen. Mogelijk leidt dat tot een hogere bijdrage gemeentelijke bijdrage. Tezamen met eventuele uitkomsten van een Drechtraadaadsprogramma vormt dit een aandachtspunt voor meerjarenbegroting voor de GRD.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want bij de Tweede Bestuursrapportage 2017 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stappeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
- Bij de dienst Gezondheid & Jeugd/jeugdgezondheidszorg (DGJ/JGZ) spelen twee ontwikkelingen een rol:
- aanvullende lokale afspraken tussen gemeenten en JGZ zijn niet opgenomen, wij maken die zelf met Careyn en/of andere aanbieders.
Hierbij gaat het om bijvoorbeeld opvoedondersteuning, VVE, voorzorg en prezorg. Ook de lokale aansluiting op sociale wijkteams en bijvoorbeeld het onderwijs is geen onderdeel van het regionaal basispakket, maar is lokaal maatwerk. Dit geeft de ruimte om op de lokaal ingeslagen weg door te gaan. - met ingang van 1 januari 2020 eindigt de huidige 'uitvoeringsovereenkomst regionaal basispakket JGZ, gemeenschappelijke regeling Regio Zuid-Holland-Zuid 2018-2019'. Om de uitvoering van de JGZ te borgen heeft het AB een bestuursopdracht verstrekt. Naar verwachting wordt de bestuursopdracht na het zomerreces 2018 afgerond. Met de bestuursopdracht worden de volgende resultaten bereikt/beoogd:
- een door het AB geaccordeerde uitwerking van het gekozen scenario voor positionering van de uitvoering van de JGZ in de vorm van een adviesrapportage.
- een door het AB geaccordeerd implementatieadvies en een implementatieplan onderliggend aan het gekozen scenario.- Bij de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ) hebben 1) bezuinigingen, 2) een toegenomen instroom en 3) de focus op financiële sturing van het stelsel de noodzakelijke transformatie in de weg gestaan. In het meerjarenperspectief staat aangegeven hoe we de focus willen verleggen. Samenwerking tussen gemeenten en aanbieders en het versterken van de zogenoemde voorkant ('de beweging naar voren') is hiervoor essentieel.
- Vanaf 2019 wordt de integratie-uitkering Sociaal Domein (onderdeel Jeugd) grotendeels overgeheveld naar de Algemene Uitkering. Dit kan leiden tot gewijzigde verdeelsleutels, die ten grondslag liggen aan de gemeentelijke bijdragen aan SOJ.
- Oprichting van de coöperatie ambulancezorg ZHZ UA (voorheen RAV).
Risico's
- Geen (kosten-) effectieve transformatie Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' dienst Gezondheid & Jeugd om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Duurdere c.q. minder kwalitatieve samenvoeging tussen meldkamers van Zuid-Holland Zuid en Rotterdam Rijnmond dan beoogd.
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Herpositionering RAV.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Uittreding uit de GR van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Onvoldoende gekwalificieerd personeel.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
M.D. Burggraaf, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht en de provincie Zuid Holland.
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- Bouw PKB en asbest: het uitgangspunt van het wetsvoorstel Private Kwaliteitsborging in de bouw (PKB) is dat de markt zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteitsborging in de bouw en dat de overheid de kaders stelt. De verandering betekent dat de toetsing en het toezicht op de eisen uit het Bouwbesluit gefaseerd aan de markt worden overgedragen. Gemeenten hebben met de PKB in de nieuwbouwfase, zoals nu nog wel het geval is, minder betrokkenheid. Medio 2017 is in de Eerste Kamer geen steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Wat dit uiteindelijk voor de PKB gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet (en uitgesteld tot 2019).
- Wijzigingen Besluit omgevingsrecht (Bor): hierdoor is de toezicht op verwijdering van asbest een basistaak is geworden voor de Omgevingsdienst ZHZ en zijn voor 9 BRZO-inrichtingen (Besluit risico's zware ongevallen) het bevoegd gezag van de gemeente verschoven naar de provincie. In aansluiting daar op heeft de Provincie besloten om de BRZO taken definitief te beleggen bij de DCMR Milieudienst Rijnmond.
Risico's
- Bezuiniging wettelijke taken en inwonerbijdrage. Met de uitvoering van wettelijke taken en inwonerbijdrage is een budget van circa € 20,7 mln. gemoeid. De uitvoering staat onder druk van met name de rijksbrede bezuinigingen.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor 2 gemeenten en PZH taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wabo. Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
- Gemeentelijke herindeling Vijfheerenlanden. De deelnemers Leerdam en Zederik hebben besloten tot een bestuurlijke fusie waarbij ook de gemeente Vianen (provincie Utrecht) is betrokken. Leerdam en Zederik gaan hiermee over naar de Provincie Utrecht en treden daarmee uit de gemeenschappelijke regeling OZHZ.
- Terugname bouwtaken door gemeenten. Eind december 2017 hebben de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard besloten dat de VTH bouwtaken vanaf 1 januari 2019 in eigen beheer door de nieuwe gemeente Molenlanden zullen worden uitgevoerd.
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VR ZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
De VRZHZ verwacht, naast het invulling geven aan de dagelijkse operationele taken, onder meer de volgende ontwikkelingen te ontplooien:
- het verhogen van de zelfredzaamheid.
- de omslag in denken (risicogericht) als gevolg van de veranderende omgeving.
- de transitie naar een informatie-gestuurde organisatie.
- het optuigen van accountmanagement.
- de uitrol van het nieuwe dekkingsplan.
- de implementatie van risicocommunicatie.
- de herijking van het risicoprofiel voor de regio.
- de implementatie van de nieuwe kostenverdeelsystematiek met ingang van Begroting 2019.
- de uitvoering van een strategische heroriëntatie in verband met gemeentelijke herindelingen in Zuid-Holland Zuid en nieuwe ontwikkelingen die op gemeenten en op de veiligheidsregio afkomen.
Risico's
- Gemeentelijke herindelingen: per 1 januari 2019 fuseren de gemeenten Leerdam en Zederik met de gemeente Vianen tot de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Deze gemeente wordt door een wijziging van de provinciegrens onderdeel van de provincie Utrecht en daarom bij wet onderdeel van de Veiligheidsregio Utrecht. In de loop van 2018 wordt duidelijk wat de gevolgen zullen zijn van de herindeling van Vijfheerenlanden.
- Samenvoeging meldkamers ZHZ en Rotterdam Rijnmond: door landelijke bezuinigingsmaatregelen worden de meldkamers van ZHZ en Rotterdam-Rijnmond samengevoegd (als onderdeel van de vorming van de Landelijke Meldkamer Organisatie; LMO), waarbij gekozen is voor Rotterdam als locatie. Een belangrijke onzekere factor op financieel gebied is de onduidelijkheid op welke wijze de financiering na overgang naar de LMO er uit zal komen te zien. Het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) stelt een afroming van de BDUR-gelden (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding) voor als financiële dekking voor de LMO. Hoe groot deze uitname wordt en wat daarvan de consequenties zijn voor de betrokken gemeenten zullen zijn is op dit moment niet aan te geven.
- Realisatie 2e uitrukpost Oranjepark: in samenwerking met de brandweer wordt in 2018 de voorbereiding voor de realisatie van een nieuwe uitrukpost aan het Oranjepark gestart. Met de realisatie van deze nieuwe uitrukpost wordt een besparing op de huisvestingslasten beoogd. Door vertraging in de verhuizing van de meldkamer zal deze besparing voor het boekjaar 2019 slechts deels gerealiseerd worden.
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Onderdelen
- Drechtwerk/Drechtstedenactief
- WerXaam B.V.
- Assembly partner B.V.
- Drechtwerk Diversiteit B.V.
- Drechtwerk Groen B.V.
- Drechtwerk FrisFacilitair B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het openbaar lichaam behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de sociale werkvoorziening en geeft in opdracht van de gemeenten uitvoering aan de in de wet en in deze regeling genoemde taken. Hiermee streeft de organisatie ernaar dat mensen kunnen werken naar vermogen.
Relevante beleidsinformatie
- Integratie Drechtwerk en Sociale Dienst Drechtsteden (SDD, GRD) en Detachering BV.
Risico's
- Rijkssubsidie Sociale Werkvoorziening (SW) niet toereikend en wijzigingen in bekostigingssystematiek hebben direct gevolgen voor gemeentelijke bijdrage.
- Niet haalbare uitstroom berekening door het Rijk veroorzaakt extra tekorten.
- Niet of onvoldoende compenseren van de cao loonsverhogingen veroorzaken tekorten.
- Ziekteverzuim: een eventueel hoger ziekteverzuim veroorzaakt hogere personeelslasten.
- Onvoorziene maatregelen voor de huisvesting kunnen impact hebben op het exploitatieresultaat.
- Risico transitie: in 2018 wordt er meer duidelijk over de transitie met de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD). Voor deze transitie is een reserve van € 349.000 aanwezig. Alle overstijgende kosten komen ten lasten van het exploitatieresultaat.
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenwaard, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 46 gemeenten en 6 waterschappen.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC, in de ruimste zin des woords, en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Hoofddoel van HVC: ten algemene nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Bij Gevudo:
- Binnen Gevudo zelf zijn er geen bijzonderheden. In 2019 vinden een aantal gemeentelijke herindelingen plaats. Echter geen van de gemeenten treedt uit.
Bij HVC:
- De duurzame energieambities van HVC blijven onverminderd hoog. Gevudo heeft HVC opgeroepen om meer focus te leggen in haar activiteitenrange, aan te geven hoeveel ze waarin wil investeren, betere informatie te verstrekken over wat er in de deelnemingen van HVC gebeurt. Dit zodat Gevudo beter inzicht heeft in de risico's van HVC.
Risico's
Geen bijzonderheden. Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. M.D. Burggraaf, Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur
- Dhr. R. van der Linden, Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht, Binnenmaas en Strijen.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het Wegschap heeft tot taak het beheren en exploiteren van een niet-openbare toltunnel onder de Dordtse Kil tussen Dordrecht en 's Gravendeel, inclusief de daarbij behorende wegen, gebouwen en het tolplein. Daarbij hoort ook het bevorderen van het gebruik van de tunnel en het heffen van tolgelden tegen zodanige tarieven dat een rendabele exploitatie is gewaarborgd. Hierbij dient de veiligheid, zoals ook voorgeschreven in wet- en regelgeving, van de weggebruiker en de medewerkers altijd te zijn geborgd.
Relevante beleidsinformatie
- De voorbereidingen worden getroffen voor het groot onderhoud/de renovatie van de tunnel in de periode 2020-2022.
- De raad van Dordrecht heeft een zienswijze ingediend op de Begroting 2019 van het Wegschap met het verzoek een deel van het exploitatieresultaat in te zetten ter verlaging van de eigenaren bijdrage.
Risico's
- Met de Belastingdienst is een vaststellingsovereenkomst gesloten. Hierin is vastgelegd dat het Wegschap tot 2020 geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft in te dienen.
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 gaat deze op in de nieuwe gemeente Altena).
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
In 2019 wordt verder gewerkt uitvoering gegeven aan de nieuwe verdienmodellen, de nieuwe Governance, nieuwe ontwikkelingen (Bezoekerscentrum Dordrecht 2.0, Nieuwe Dordtse Biesbosch, Coördinator handhaving, Waterbus-verbindingen, Zuileshoeve) en NL-Delta. Deze belangrijke (uitvoerende) maatregelen geven uitvoering aan en dragen bij aan de Toekomstvisie Biesbosch 2021.
Risico's
- De begroting staat onder druk door het deels wegvallen van overheidsbijdragen. De opbrengsten uit "De Biesbosch Verdient Het", die het wegvallen van deze bijdragen moeten compenseren zijn vooralsnog minimaal.
- De Biespas moet ook middelen opleveren voor de ontwikkeling en instandhouding van het gebied. Echter de beheerskosten voor deze Biespas zijn momenteel nog fors hoger dan de donaties voor het gebied. Het nadeel op de Biespas kan niet door het Parkschap zelf worden opgevangen en zal naar verwachting via een extra bijdrage verzoek bij de deelnemers in rekening worden gebracht.
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient onmiskenbaar een publiek belang. De GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van ACM (Autoriteit Consumenten en Markten) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting.
Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).Relevante beleidsinformatie
- Verdere gesprekken met Zeeuwse overheden over de invulling van het aandeelhouderschap via hun onderneming PZEM in Evides NV zullen plaats gaan vinden. De kans dat al op korte termijn grote verbeteringen zullen worden doorgevoerd en de invloed van PZEM wordt verminderd is overigens niet groot.
- Evides informeert over gemeten concentraties GenX.
Risico's
Geen bijzonderheden.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M. D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder en lid Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
De gemeenten Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam en Geldermalsen.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het bevorderen en zorg dragen voor een verdere impuls van de spoorlijn Merwedelingelijn (spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen). Het doel is om een tijdige, doelmatige, duurzame en veilige aanleg van de werkzaamheden aan de spoorlijn te bewerkstelligen.
Relevante beleidsinformatie
- De samenwerking wordt de komende jaren op een aangepast, lager niveau voortgezet. Relevant voor Dordrecht is dat herbevestigd is dat de gemeente Dordrecht in de komende jaren vanuit de reeds beschikbaar gestelde middelen voor de Merwedelingelijn een investering van € 100.000 wil doen voor verbetering van de fietsparkeervoorzieningen bij station Dordrecht Stadspolders als andere partijen (Provincie Zuid Holland en/of ProRail en/of het Rijk) bereid zijn tenminste een zelfde bedrag aan subsidie te verlenen.
Risico's
- Naast bovengenoemde ontwikkelingen zijn er geen veranderingen te verwachten; er zijn geen veranderde of nieuwe risico's.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Onderdelen
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
- Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.
We geven onderstaand de informatie van de holding aan. Een visuele weergave van de constructie ROM (de NV's en BV's die onder de holding vallen) treft u in bijlage 7 Informatie ROM-D.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf vertegenwoordigd Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V en de overige onderdelen van de ROM-D.
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland, de BNG Gebiedsontwikkeling en de gemeenten Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De hoofddoelstelling van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier, naast BNG bank.
Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een direct belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V. (zie ook uitwerking van de structuur).
Het financiële en inhoudelijke belang voor Dordrecht zelf zit vooral in Kil III CV.Relevante beleidsinformatie
Aandeelhouders oriënteren zich op mogelijke nieuwe projecten, die door ROMD uitgevoerd kunnen gaan worden, maar dit blijkt niet eenvoudig. Inmiddels zijn er ook weer marktpartijen die risico's kunnen nemen bij herontwikkeling van bedrijfsterreinen. Eén van de nieuwe projecten betreft de mogelijke ontwikkeling van het Dolderman-terrein.
De jaarstukken zijn nog niet vastgesteld. We verwijzen naar onze Bestuursrapportage 2018 waar zowel bij de beleidsinformatie als de financiele informatie de meest recente financiele informatie inzake ROM-D wordt toegelicht.Risico's
- De risicoclassificatie "hoog" is vooral van toepassing op de projecten-CV vanwege een negatieve algemene reserve en het momenteel nog ontbreken van een voldoende concreet ontwikkelingsperspectief, waarbij de financiële positie van die CV wordt verbeterd. Dit vormt tevens een latente bedreiging voor de waarde van het aandelenkapitaal dat door Capital is verstrekt (€ 3,9 miljoen).
- Kil III heeft naast een winstreserve echter ook een negatieve algemene reserve. Deze wordt in de komende jaren omgebogen naar tenminste nul dmv grondverkopen. De reserve is nu vooral "op papier" omdat de liquiditeitenpositie nu geen ruimte biedt voor uitkering en het project bovendien niet voltooid is. De aandeelhouders zijn niet voornemens om winst uit te laten keren.
- Met een aandeelhouder, een dochter van BNG bank, is er een conflict over de wijze van splitsing van de activiteiten van ROMD, die nota bene door de bank werd afgedwongen (zgn. ringfencing). De overige aandeelhouders zijn niet van plan om de aandelen over te nemen voor de door deze aandeelhouder, GBO gebiedsontwikkeling, geëiste prijs. Het is denkbaar dat een rechtszaak naar de aandeelhoudende gemeenten wordt aangespannen, doch de afloop daarvan ziet de gemeente op voorhand met vertrouwen tegemoet. Als gevolg van het conflict, waarbij GBO ook de advisering van Deloitte in twijfel trekt, zijn er nog geen finale controleverklaringen afgegeven en hebben de aandeelhouders derhalve nog geen decharge verleend.
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de Aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd lid van de Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Eneco zijn in handen van 53 Nederlandse gemeenten. In 2019 zal dat aantal kleiner worden door gemeentelijke samenvoegingen.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het college heeft in 2017 geconcludeerd dat er geen zwaarwegend publiek belang meer is bij het aandeelhouderschap in deze onderneming. Zij heeft daarom besloten om het aandelenbezit af te bouwen. De gemeenteraad heeft geen wensen en bedenkingen geuit tegen dit voornemen, dat waarschijnlijk niet vóór 2020 geëfectueerd wordt.
Relevante beleidsinformatie
- De expansie van Eneco vindt momenteel vooral in het buitenland plaats, met name in Duitsland en België.
- In 2018 wordt gestart met orientatie op mogelijke kopers van gemeenteljke aandelen. De aanpak van verkoop en het vervangen van de CEO heeft geleid tot een vertrouwenskwestie tussen de Raad van Commissarissen en de ondernemingsraad van Eneco. De Ondernemingskamer heeft een onderzoek gelast. De Voorzitter van de Raad van commissarissen en 1 andere commissaris zijn opgestapt. Als tijdelijke voorzitter heeft de ondernemingskamer mevr. C. Insinger benoemd. Bij het opstellen van deze tekst is het onderzoek nog niet begonnen. Vermoedelijk is deze medio 2019 gereed.
Risico's
- Eneco is en blijft gevoelig voor onder andere marktprijsontwikkelingen, weersomstandigheden bij duurzame energieopwekking en concurrentie/klantverloop; ook in het buitenland.
- Bij reorganisaties gaan de kosten voor de baat uit. Dat kan gevolgen hebben voor onder meer de hoogte van het dividend.
- De gemeente raamt vanwege dit soort altijd aanwezige risico's het dividend daarom prudent. De kans op meevallers in de omvang zoals deze in het verleden voor kwamen daarbij wordt kleiner. De huidige dividendraming achten wij zeer safe.
Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin zijn in handen van - momenteel - 53 gemeenten. In 2019 zal dat door samenvoegingen een kleiner aantal worden.
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Holding beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
- Er is overeenstemming bereikt over verbetering van de positie van aandeelhouders bij besluitvormingsprocessen van Stedin; met name bij de koersbepaling van het bedrijf en bij niet-gereguleerde investeringskwesties. Deze afspraken zijn in 2018 uitgewerkt in herziene statuten en een nieuw aandeelhoudersreglement.
- Stedin Groep ziet in hoog tempo veranderingen op de samenleving afkomen in de manier waarop energie wordt opgewekt, gedistribueerd en gebruikt. Zo neemt de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie door wind en zon steeds meer toe. Ook zal het aantal klanten dat van het aardgasnet losgekoppeld moet worden de komende jaren toenemen. Ook digitalisering van het energienet is noodzakelijk. Op al deze veranderingen moet de energie-infrastructuur worden aangepast. Binnen de Raad van Bestuur is eind 2017 speciaal hiervoor een extra bestuurder aangesteld. De gevolgen van transitie (waar onder financieel, organisatorisch) zijn momenteel nog niet goed in te schatten.
Risico's
- Stedin heeft onder meer te maken met sterke regulering, die weliswaar resulteert in lage transporttarieven, maar waarbij de toezichthouder nog onvoldoende rekening houdt met de lange termijn, waaronder hoge transitiekosten. Een eerste verkenning van de gezamenlijke regionale netbeheerders komt op een bedrag van indicatief 10 a 12 miljard euro. Het is niet duidelijk hoeveel het Rijk gaat bijdragen in de kosten van transitie of dat ACM meer mogelijkheden gaat bieden om kosten te verdisconteren. Voor de korte termijn is er nog geen reden voor zorg over onze dividendraming.
- Personeelsverloop bij de uitvoerende taken, als gevolg van vergrijzing en een relatief geringe nieuwe instroom vanuit beroepsopleidingen zijn punt van aandacht. De hoeveelheid werk neemt juist toe, waardoor wachttijden en klachten daarover kunnen ontstaan. Stedin zoekt daarom samenwerkingsoplossingen met Evides en aannemers, vooralsnog via pilotprojecten. De mogelijkheden van aandeelhouders zelf om hierin verbetering te realiseren zijn zeer beperkt/afwezig.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf (aandeelhouderschap)
Deelnemers
Het Rijk en Nederlandse gemeenten.
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank nog steeds essentieel voor de publieke taak, maar de gemeente heeft ook alternatieve financieringsmogelijkheden.
Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.Relevante beleidsinformatie
Geen bijzonderheden.
Risico's
Vanwege de onvoorspelbaarheid van de financiële markten doet BNG al jaren geen voorspelling omtrent het te verwachten resultaat.
In 2019 -na ontvangst van het dividend 2018- zullen we op basis van de ontvangen in de laatste jaren afwegen of er gegronde aanleiding is om onze huidige dividendraming te herzien.Stichting administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur en beoogd penningmeester
Deelnemers
De stichting administratiekantoor Breedband Drechtsteden (26 non profit certificaathouders) heeft als primair doel het houden van aandelen van de Breedband Drechtsteden Groep BV. Deze BV bedient samen met de dochter BV's Breedband Drechtsteden BV (voor de certificaathouders in STAK) en VitrumNet BV (voor alle andere activiteiten) de relaties.
Openbaar of gemeentelijk belang
Oorspronkelijk was het doel het in eigendom verwerven en beheren van een glasvezelinfrastructuur in de regio Drechtsteden. Momenteel is het doel het beheren van aandelen/certificaten en het uitoefenen van stemrecht in de Breedband Drechtsteden Groep BV.
Relevante beleidsinformatie
Aangezien de STAK slechts een vehikel is voor het uitoefenen van stemrecht, is in de financiële presentatie de verslaglegging van Breedband Drechtsteden Groep gebruikt. In de jaarrekening van Breedband Drechtsteden Groep B.V. zijn de financiële gegevens geconsolideerd van Breedband Drechtsteden Groep B.V. en de volgende groepsmaatschappijen:
- Breedband Drechtsteden B.V. (bediening oprichters in de non-profit sector waaronder GRD/Dordrecht).
- Vitrumnet B.V. (commercieel).
Afhankelijk van de finale resultaten 2018 is het denkbaar dat er over dat jaar voor het eerst een (bescheiden) dividend gaat worden uitgekeerd. Hiertoe is nog niet besloten.
Risico's
Geen bijzonderheden.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop, gevolmachtigd lid en voorzitter Algemeen Leden Vergadering (ALV)
- Dhr. R.C.A. Meester, voorzitter
- Dhr. J.H.S. Goossensen, bestuurslid
- Dhr. H.F.J. van Gurp, bestuurslid
Deelnemers
De gemeente Dordrecht en het ROC Da Vinci College (Stichting Regionaal opleidingscentrum Zuid-Holland Zuid).
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. (COL) is op 26 juni 2003 opgericht met als statutair doel de verbetering van de economische positie of belangen van haar leden, zulks door met haar leden overeenkomsten te sluiten in het bedrijf dat zij te dien einde ten behoeve van haar leden uitoefent of doet uitoefenen.
De COL tracht dit doel te bereiken door:
- het namens de leden selecteren van een marktpartij alsmede het namens de leden contracteren van die marktpartij teneinde op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving te Dordrecht scholen, woningen, winkels, kantoren en bedrijfsruimten alsmede openbare ruimten en infrastructuur (hierna ‘Leerpark’) te realiseren;
- de onder 1. bedoelde realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden;
- in alle fasen van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
De COL fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden.
Relevante beleidsinformatie
Specifiek:
- Start woningbouw gevolgd door woonrijp maken perceel 5B.
- Start verkoop en realisatie 53 appartementen op perceel 6A2.
- In gebruikname 2e tijdelijke Maakhal.
- Aanbesteding en doorontwikkeling Maakfabriek/startersmilieu perceel 6C.
- Uitwerking Startnotitie doorontwikkeling Leerpark tot campus: spoorhalte, HBO, bouwopleidingen en woningbouw.
- Gronduitgifte perceel 6D2.
Algemeen:
- Doorontwikkeling Duurzaamheidsfabriek.
- Parkeeronderzoek.
- Aanleg speelplaats.
- Voorbereiding geluidsscherm spoor.
Lees eventueel meer in het projectblad Leerpark, onder grote projecten.
Risico's
Meerjarig exploitatietekort Duurzaamheidsfabriek overschrijdt restant garantstelling. Een nieuwe financiering en realisatie van meer huuropbrengsten heeft het exploitatietekort verder doen afnemen. Maatregelen in de vorm van nieuwe exploitatiemodellen en meer betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven moeten zorgen voor een sluitende exploitatie.
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- R.C.A. Meester, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
- In 2019 komt zonnepark Crayestein in bedrijf.
- In 2019 werken wij aan de realisatie van de realisatie van burgerparticipatie in zonnepark Crayestein.
- in 2019 wordt de zonne centrale Amstelwijck ontworpen en aanbesteed.
- In 2019 wordt samen met Drechtse Energie de windturbine Krabbegors ontwikkeld.
- Omvang exploitatiebegroting van de ECD is afhankelijk van het werkplan 2019 dat begin Q4 door de Algemene Ledenvergadering van de ECD wordt vastgesteld.
Risico's
- Windturbine krabbegors: Beroep van bezwaarden bij de Raad van State. Indien Raad van State het eens is met belanghebenden kan de omgevingsvergunning worden vernietigd. Dan zijn een deel van de voorbereidingskosten verloren.