Op basis van een periodieke risico-inventarisatie krijgen we inzicht in de aard en omvang van het risicoprofiel. Wij definiëren een risico als: een onzekere (interne of externe) gebeurtenis die het realiseren van onze doelen kan beïnvloeden. Dit betreft naast de financiële risico’s ook de niet-financiële risico’s. Risico’s met financiële effecten worden meegenomen bij de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit en bepalen daarbij mede de omvang van de ratio van het weerstandsvermogen.
Ter voorbereiding op de Begroting 2019 actualiseren we het laatst vastgestelde risicoprofiel, te weten dat van de Jaarstukken 2017 dat in april 2018 is opgesteld. Hiertoe doorlopen we het huidige risicoprofiel, worden de risico’s voorzien van een eigenaar, worden de beheersmaatregelen doorgenomen en vindt bespreking ervan plaats binnen de managementteams. Bewustwording van risico’s is een belangrijke stap in het beheersen van risico’s. Daarom is het van belang regelmatig stil te staan bij de risico’s die het bereiken van de doelstellingen in de weg staan en het gesprek hierover te organiseren.
De risico’s zijn geïnventariseerd met de volgende uitgangspunten:
- risico’s met een structureel gevolg worden opgenomen met een impact van maximaal 3 keer het jaarlijkse gevolg. Wij gaan ervan uit dat er in een termijn van circa 3 jaar een structurele voorziening in de begroting is gevonden voor structurele risico’s.
- de gemeente Dordrecht maakt onderscheid in risico’s voor de Stad en risico’s bij het Grondbedrijf (grondexploitatieprojecten). Alhoewel voor beide entiteiten een eigen risicoprofiel en weerstandsratio kan worden bepaald, gaat het uiteindelijk om de gezamenlijke weerstandsratio voor de gemeente als geheel.
- de risico’s van de Grote Projecten zijn in de Naris-database opgenomen en worden verder verantwoord op de projectbladen.
In onderstaand overzicht zijn de grootste risico’s van de gemeente Dordrecht (exclusief Grondbedrijf) ten tijde van het opstellen van de Begroting 2019 weergegeven. Deze volgt op het laatste overzicht uit de Jaarstukken 2017.
In het risicoprofiel is een gering aantal veranderingen doorgevoerd ten opzichte van de lijst bij de Jaarstukken 2017. De financiële omvang van de risico's van het 'oude' geconsolideerde risico Decentralisaties is toegenomen en is nu opgesplitst naar twee losse risico's Jeugdzorg en Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het risico Jeugdzorg is opgehoogd op basis van de huidige inzichten van de Serviceorganisatie Jeugd. Ten slotte zijn de risico's BTW Compensatiefonds en Verborgen areaal bruggen recentelijk aan de lijst toegevoegd. Verder zijn de risicoteksten van alle risico's uit de lijst nagelopen op actualiteit en hierdoor op enkele plekken (in beperkte mate) herzien.
De grote risico's van het Grondbedrijf worden gevormd door de algemene risico's als gevolg van schommelingen in de economische groeiverwachting en risico's als gevolg van de kans op lagere grondopbrengsten en renteverliezen door vertraging. Deze worden niet hier maar in de paragraaf Grondbeleid nader toegelicht.
Het hierna volgende overzicht geeft een nadere uitleg van de mogelijke risicogebeurtenissen en de beheersing ervan.