Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn onvoldoende om de uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratieuitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres. In het Interbestuurlijk programma (IBP) heeft de VNG met het Rijk afspraken gemaakt over het oplossen van de problemen die in het sociaal domein zijn ontstaan. Deze ontwikkelingen vragen niet alleen om herijking van financiële kaderstelling, maar juist ook om een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot oplossingen te komen (van de tekorten) in het sociaal domein. Deze discussie moet tijdig gevoerd worden om tot afspraken en kaders te komen voor de P&C cyclus 2020.
- In 2018 en 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel via de commissie Deetman over de aanbevelingen van het Rapport Berenschot, daar kunnen effecten uit komen voor de wijze waarop de GRD wordt bestuurd, is georganiseerd en welke taken er zijn belegd in welke vorm.
Risico's
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot. De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren:
- herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt.
- (rijks)beleid.
- conjunctuur.
- instroom als gevolg van huisvesting statushouders.
- mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hierbovenop komen de risico's van een nieuwe cao of het abonnementstarief (plan van het 'nieuwe' kabinet) waar nog geen middelen voor beschikbaar zijn.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2019 en (concept) Perspectiefnota 2019 bevatten alleen staand beleidzaken en indexatie. Voorzover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2018 is dit meegenomen in onze (concept) Kaderbrief 2019 om het budget bij te stellen. Diverse zaken zoals structurele uitgaven Economic Development Board (EDB), ontwikkelingen ICT-kosten en privacy/AVG zijn nog niet meerjarig meegenomen. Mogelijk leidt dat tot een hogere bijdrage gemeentelijke bijdrage. Tezamen met eventuele uitkomsten van een Drechtraadaadsprogramma vormt dit een aandachtspunt voor meerjarenbegroting voor de GRD.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want bij de Tweede Bestuursrapportage 2017 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stappeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
- Bij de dienst Gezondheid & Jeugd/jeugdgezondheidszorg (DGJ/JGZ) spelen twee ontwikkelingen een rol:
- aanvullende lokale afspraken tussen gemeenten en JGZ zijn niet opgenomen, wij maken die zelf met Careyn en/of andere aanbieders.
Hierbij gaat het om bijvoorbeeld opvoedondersteuning, VVE, voorzorg en prezorg. Ook de lokale aansluiting op sociale wijkteams en bijvoorbeeld het onderwijs is geen onderdeel van het regionaal basispakket, maar is lokaal maatwerk. Dit geeft de ruimte om op de lokaal ingeslagen weg door te gaan. - met ingang van 1 januari 2020 eindigt de huidige 'uitvoeringsovereenkomst regionaal basispakket JGZ, gemeenschappelijke regeling Regio Zuid-Holland-Zuid 2018-2019'. Om de uitvoering van de JGZ te borgen heeft het AB een bestuursopdracht verstrekt. Naar verwachting wordt de bestuursopdracht na het zomerreces 2018 afgerond. Met de bestuursopdracht worden de volgende resultaten bereikt/beoogd:
- een door het AB geaccordeerde uitwerking van het gekozen scenario voor positionering van de uitvoering van de JGZ in de vorm van een adviesrapportage.
- een door het AB geaccordeerd implementatieadvies en een implementatieplan onderliggend aan het gekozen scenario.- Bij de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ) hebben 1) bezuinigingen, 2) een toegenomen instroom en 3) de focus op financiële sturing van het stelsel de noodzakelijke transformatie in de weg gestaan. In het meerjarenperspectief staat aangegeven hoe we de focus willen verleggen. Samenwerking tussen gemeenten en aanbieders en het versterken van de zogenoemde voorkant ('de beweging naar voren') is hiervoor essentieel.
- Vanaf 2019 wordt de integratie-uitkering Sociaal Domein (onderdeel Jeugd) grotendeels overgeheveld naar de Algemene Uitkering. Dit kan leiden tot gewijzigde verdeelsleutels, die ten grondslag liggen aan de gemeentelijke bijdragen aan SOJ.
- Oprichting van de coöperatie ambulancezorg ZHZ UA (voorheen RAV).
Risico's
- Geen (kosten-) effectieve transformatie Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' dienst Gezondheid & Jeugd om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Duurdere c.q. minder kwalitatieve samenvoeging tussen meldkamers van Zuid-Holland Zuid en Rotterdam Rijnmond dan beoogd.
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Herpositionering RAV.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Uittreding uit de GR van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Onvoldoende gekwalificieerd personeel.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
M.D. Burggraaf, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht en de provincie Zuid Holland.
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- Bouw PKB en asbest: het uitgangspunt van het wetsvoorstel Private Kwaliteitsborging in de bouw (PKB) is dat de markt zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteitsborging in de bouw en dat de overheid de kaders stelt. De verandering betekent dat de toetsing en het toezicht op de eisen uit het Bouwbesluit gefaseerd aan de markt worden overgedragen. Gemeenten hebben met de PKB in de nieuwbouwfase, zoals nu nog wel het geval is, minder betrokkenheid. Medio 2017 is in de Eerste Kamer geen steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Wat dit uiteindelijk voor de PKB gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet (en uitgesteld tot 2019).
- Wijzigingen Besluit omgevingsrecht (Bor): hierdoor is de toezicht op verwijdering van asbest een basistaak is geworden voor de Omgevingsdienst ZHZ en zijn voor 9 BRZO-inrichtingen (Besluit risico's zware ongevallen) het bevoegd gezag van de gemeente verschoven naar de provincie. In aansluiting daar op heeft de Provincie besloten om de BRZO taken definitief te beleggen bij de DCMR Milieudienst Rijnmond.
Risico's
- Bezuiniging wettelijke taken en inwonerbijdrage. Met de uitvoering van wettelijke taken en inwonerbijdrage is een budget van circa € 20,7 mln. gemoeid. De uitvoering staat onder druk van met name de rijksbrede bezuinigingen.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor 2 gemeenten en PZH taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wabo. Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
- Gemeentelijke herindeling Vijfheerenlanden. De deelnemers Leerdam en Zederik hebben besloten tot een bestuurlijke fusie waarbij ook de gemeente Vianen (provincie Utrecht) is betrokken. Leerdam en Zederik gaan hiermee over naar de Provincie Utrecht en treden daarmee uit de gemeenschappelijke regeling OZHZ.
- Terugname bouwtaken door gemeenten. Eind december 2017 hebben de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard besloten dat de VTH bouwtaken vanaf 1 januari 2019 in eigen beheer door de nieuwe gemeente Molenlanden zullen worden uitgevoerd.
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VR ZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
De VRZHZ verwacht, naast het invulling geven aan de dagelijkse operationele taken, onder meer de volgende ontwikkelingen te ontplooien:
- het verhogen van de zelfredzaamheid.
- de omslag in denken (risicogericht) als gevolg van de veranderende omgeving.
- de transitie naar een informatie-gestuurde organisatie.
- het optuigen van accountmanagement.
- de uitrol van het nieuwe dekkingsplan.
- de implementatie van risicocommunicatie.
- de herijking van het risicoprofiel voor de regio.
- de implementatie van de nieuwe kostenverdeelsystematiek met ingang van Begroting 2019.
- de uitvoering van een strategische heroriëntatie in verband met gemeentelijke herindelingen in Zuid-Holland Zuid en nieuwe ontwikkelingen die op gemeenten en op de veiligheidsregio afkomen.
Risico's
- Gemeentelijke herindelingen: per 1 januari 2019 fuseren de gemeenten Leerdam en Zederik met de gemeente Vianen tot de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Deze gemeente wordt door een wijziging van de provinciegrens onderdeel van de provincie Utrecht en daarom bij wet onderdeel van de Veiligheidsregio Utrecht. In de loop van 2018 wordt duidelijk wat de gevolgen zullen zijn van de herindeling van Vijfheerenlanden.
- Samenvoeging meldkamers ZHZ en Rotterdam Rijnmond: door landelijke bezuinigingsmaatregelen worden de meldkamers van ZHZ en Rotterdam-Rijnmond samengevoegd (als onderdeel van de vorming van de Landelijke Meldkamer Organisatie; LMO), waarbij gekozen is voor Rotterdam als locatie. Een belangrijke onzekere factor op financieel gebied is de onduidelijkheid op welke wijze de financiering na overgang naar de LMO er uit zal komen te zien. Het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) stelt een afroming van de BDUR-gelden (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding) voor als financiële dekking voor de LMO. Hoe groot deze uitname wordt en wat daarvan de consequenties zijn voor de betrokken gemeenten zullen zijn is op dit moment niet aan te geven.
- Realisatie 2e uitrukpost Oranjepark: in samenwerking met de brandweer wordt in 2018 de voorbereiding voor de realisatie van een nieuwe uitrukpost aan het Oranjepark gestart. Met de realisatie van deze nieuwe uitrukpost wordt een besparing op de huisvestingslasten beoogd. Door vertraging in de verhuizing van de meldkamer zal deze besparing voor het boekjaar 2019 slechts deels gerealiseerd worden.