Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
- Bij de dienst Gezondheid & Jeugd/jeugdgezondheidszorg (DGJ/JGZ) spelen twee ontwikkelingen een rol:
- aanvullende lokale afspraken tussen gemeenten en JGZ zijn niet opgenomen, wij maken die zelf met Careyn en/of andere aanbieders.
Hierbij gaat het om bijvoorbeeld opvoedondersteuning, VVE, voorzorg en prezorg. Ook de lokale aansluiting op sociale wijkteams en bijvoorbeeld het onderwijs is geen onderdeel van het regionaal basispakket, maar is lokaal maatwerk. Dit geeft de ruimte om op de lokaal ingeslagen weg door te gaan. - met ingang van 1 januari 2020 eindigt de huidige 'uitvoeringsovereenkomst regionaal basispakket JGZ, gemeenschappelijke regeling Regio Zuid-Holland-Zuid 2018-2019'. Om de uitvoering van de JGZ te borgen heeft het AB een bestuursopdracht verstrekt. Naar verwachting wordt de bestuursopdracht na het zomerreces 2018 afgerond. Met de bestuursopdracht worden de volgende resultaten bereikt/beoogd:
- een door het AB geaccordeerde uitwerking van het gekozen scenario voor positionering van de uitvoering van de JGZ in de vorm van een adviesrapportage.
- een door het AB geaccordeerd implementatieadvies en een implementatieplan onderliggend aan het gekozen scenario.- Bij de Serviceorganisatie Jeugd (SOJ) hebben 1) bezuinigingen, 2) een toegenomen instroom en 3) de focus op financiële sturing van het stelsel de noodzakelijke transformatie in de weg gestaan. In het meerjarenperspectief staat aangegeven hoe we de focus willen verleggen. Samenwerking tussen gemeenten en aanbieders en het versterken van de zogenoemde voorkant ('de beweging naar voren') is hiervoor essentieel.
- Vanaf 2019 wordt de integratie-uitkering Sociaal Domein (onderdeel Jeugd) grotendeels overgeheveld naar de Algemene Uitkering. Dit kan leiden tot gewijzigde verdeelsleutels, die ten grondslag liggen aan de gemeentelijke bijdragen aan SOJ.
- Oprichting van de coöperatie ambulancezorg ZHZ UA (voorheen RAV).
Risico's
- Geen (kosten-) effectieve transformatie Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' dienst Gezondheid & Jeugd om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Duurdere c.q. minder kwalitatieve samenvoeging tussen meldkamers van Zuid-Holland Zuid en Rotterdam Rijnmond dan beoogd.
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Herpositionering RAV.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Uittreding uit de GR van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Onvoldoende gekwalificieerd personeel.
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 gaat deze op in de nieuwe gemeente Altena).
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
In 2019 wordt verder gewerkt uitvoering gegeven aan de nieuwe verdienmodellen, de nieuwe Governance, nieuwe ontwikkelingen (Bezoekerscentrum Dordrecht 2.0, Nieuwe Dordtse Biesbosch, Coördinator handhaving, Waterbus-verbindingen, Zuileshoeve) en NL-Delta. Deze belangrijke (uitvoerende) maatregelen geven uitvoering aan en dragen bij aan de Toekomstvisie Biesbosch 2021.
Risico's
- De begroting staat onder druk door het deels wegvallen van overheidsbijdragen. De opbrengsten uit "De Biesbosch Verdient Het", die het wegvallen van deze bijdragen moeten compenseren zijn vooralsnog minimaal.
- De Biespas moet ook middelen opleveren voor de ontwikkeling en instandhouding van het gebied. Echter de beheerskosten voor deze Biespas zijn momenteel nog fors hoger dan de donaties voor het gebied. Het nadeel op de Biespas kan niet door het Parkschap zelf worden opgevangen en zal naar verwachting via een extra bijdrage verzoek bij de deelnemers in rekening worden gebracht.