Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn onvoldoende om de uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratieuitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres. In het Interbestuurlijk programma (IBP) heeft de VNG met het Rijk afspraken gemaakt over het oplossen van de problemen die in het sociaal domein zijn ontstaan. Deze ontwikkelingen vragen niet alleen om herijking van financiële kaderstelling, maar juist ook om een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot oplossingen te komen (van de tekorten) in het sociaal domein. Deze discussie moet tijdig gevoerd worden om tot afspraken en kaders te komen voor de P&C cyclus 2020.
- In 2018 en 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel via de commissie Deetman over de aanbevelingen van het Rapport Berenschot, daar kunnen effecten uit komen voor de wijze waarop de GRD wordt bestuurd, is georganiseerd en welke taken er zijn belegd in welke vorm.
Risico's
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot. De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren:
- herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt.
- (rijks)beleid.
- conjunctuur.
- instroom als gevolg van huisvesting statushouders.
- mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hierbovenop komen de risico's van een nieuwe cao of het abonnementstarief (plan van het 'nieuwe' kabinet) waar nog geen middelen voor beschikbaar zijn.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2019 en (concept) Perspectiefnota 2019 bevatten alleen staand beleidzaken en indexatie. Voorzover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2018 is dit meegenomen in onze (concept) Kaderbrief 2019 om het budget bij te stellen. Diverse zaken zoals structurele uitgaven Economic Development Board (EDB), ontwikkelingen ICT-kosten en privacy/AVG zijn nog niet meerjarig meegenomen. Mogelijk leidt dat tot een hogere bijdrage gemeentelijke bijdrage. Tezamen met eventuele uitkomsten van een Drechtraadaadsprogramma vormt dit een aandachtspunt voor meerjarenbegroting voor de GRD.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want bij de Tweede Bestuursrapportage 2017 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stappeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
M.D. Burggraaf, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht en de provincie Zuid Holland.
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- Bouw PKB en asbest: het uitgangspunt van het wetsvoorstel Private Kwaliteitsborging in de bouw (PKB) is dat de markt zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteitsborging in de bouw en dat de overheid de kaders stelt. De verandering betekent dat de toetsing en het toezicht op de eisen uit het Bouwbesluit gefaseerd aan de markt worden overgedragen. Gemeenten hebben met de PKB in de nieuwbouwfase, zoals nu nog wel het geval is, minder betrokkenheid. Medio 2017 is in de Eerste Kamer geen steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Wat dit uiteindelijk voor de PKB gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet (en uitgesteld tot 2019).
- Wijzigingen Besluit omgevingsrecht (Bor): hierdoor is de toezicht op verwijdering van asbest een basistaak is geworden voor de Omgevingsdienst ZHZ en zijn voor 9 BRZO-inrichtingen (Besluit risico's zware ongevallen) het bevoegd gezag van de gemeente verschoven naar de provincie. In aansluiting daar op heeft de Provincie besloten om de BRZO taken definitief te beleggen bij de DCMR Milieudienst Rijnmond.
Risico's
- Bezuiniging wettelijke taken en inwonerbijdrage. Met de uitvoering van wettelijke taken en inwonerbijdrage is een budget van circa € 20,7 mln. gemoeid. De uitvoering staat onder druk van met name de rijksbrede bezuinigingen.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor 2 gemeenten en PZH taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wabo. Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
- Gemeentelijke herindeling Vijfheerenlanden. De deelnemers Leerdam en Zederik hebben besloten tot een bestuurlijke fusie waarbij ook de gemeente Vianen (provincie Utrecht) is betrokken. Leerdam en Zederik gaan hiermee over naar de Provincie Utrecht en treden daarmee uit de gemeenschappelijke regeling OZHZ.
- Terugname bouwtaken door gemeenten. Eind december 2017 hebben de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard besloten dat de VTH bouwtaken vanaf 1 januari 2019 in eigen beheer door de nieuwe gemeente Molenlanden zullen worden uitgevoerd.
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenwaard, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 46 gemeenten en 6 waterschappen.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC, in de ruimste zin des woords, en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Hoofddoel van HVC: ten algemene nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Bij Gevudo:
- Binnen Gevudo zelf zijn er geen bijzonderheden. In 2019 vinden een aantal gemeentelijke herindelingen plaats. Echter geen van de gemeenten treedt uit.
Bij HVC:
- De duurzame energieambities van HVC blijven onverminderd hoog. Gevudo heeft HVC opgeroepen om meer focus te leggen in haar activiteitenrange, aan te geven hoeveel ze waarin wil investeren, betere informatie te verstrekken over wat er in de deelnemingen van HVC gebeurt. Dit zodat Gevudo beter inzicht heeft in de risico's van HVC.
Risico's
Geen bijzonderheden. Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 gaat deze op in de nieuwe gemeente Altena).
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
In 2019 wordt verder gewerkt uitvoering gegeven aan de nieuwe verdienmodellen, de nieuwe Governance, nieuwe ontwikkelingen (Bezoekerscentrum Dordrecht 2.0, Nieuwe Dordtse Biesbosch, Coördinator handhaving, Waterbus-verbindingen, Zuileshoeve) en NL-Delta. Deze belangrijke (uitvoerende) maatregelen geven uitvoering aan en dragen bij aan de Toekomstvisie Biesbosch 2021.
Risico's
- De begroting staat onder druk door het deels wegvallen van overheidsbijdragen. De opbrengsten uit "De Biesbosch Verdient Het", die het wegvallen van deze bijdragen moeten compenseren zijn vooralsnog minimaal.
- De Biespas moet ook middelen opleveren voor de ontwikkeling en instandhouding van het gebied. Echter de beheerskosten voor deze Biespas zijn momenteel nog fors hoger dan de donaties voor het gebied. Het nadeel op de Biespas kan niet door het Parkschap zelf worden opgevangen en zal naar verwachting via een extra bijdrage verzoek bij de deelnemers in rekening worden gebracht.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop, gevolmachtigd lid en voorzitter Algemeen Leden Vergadering (ALV)
- Dhr. R.C.A. Meester, voorzitter
- Dhr. J.H.S. Goossensen, bestuurslid
- Dhr. H.F.J. van Gurp, bestuurslid
Deelnemers
De gemeente Dordrecht en het ROC Da Vinci College (Stichting Regionaal opleidingscentrum Zuid-Holland Zuid).
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. (COL) is op 26 juni 2003 opgericht met als statutair doel de verbetering van de economische positie of belangen van haar leden, zulks door met haar leden overeenkomsten te sluiten in het bedrijf dat zij te dien einde ten behoeve van haar leden uitoefent of doet uitoefenen.
De COL tracht dit doel te bereiken door:
- het namens de leden selecteren van een marktpartij alsmede het namens de leden contracteren van die marktpartij teneinde op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving te Dordrecht scholen, woningen, winkels, kantoren en bedrijfsruimten alsmede openbare ruimten en infrastructuur (hierna ‘Leerpark’) te realiseren;
- de onder 1. bedoelde realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden;
- in alle fasen van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
De COL fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden.
Relevante beleidsinformatie
Specifiek:
- Start woningbouw gevolgd door woonrijp maken perceel 5B.
- Start verkoop en realisatie 53 appartementen op perceel 6A2.
- In gebruikname 2e tijdelijke Maakhal.
- Aanbesteding en doorontwikkeling Maakfabriek/startersmilieu perceel 6C.
- Uitwerking Startnotitie doorontwikkeling Leerpark tot campus: spoorhalte, HBO, bouwopleidingen en woningbouw.
- Gronduitgifte perceel 6D2.
Algemeen:
- Doorontwikkeling Duurzaamheidsfabriek.
- Parkeeronderzoek.
- Aanleg speelplaats.
- Voorbereiding geluidsscherm spoor.
Lees eventueel meer in het projectblad Leerpark, onder grote projecten.
Risico's
Meerjarig exploitatietekort Duurzaamheidsfabriek overschrijdt restant garantstelling. Een nieuwe financiering en realisatie van meer huuropbrengsten heeft het exploitatietekort verder doen afnemen. Maatregelen in de vorm van nieuwe exploitatiemodellen en meer betrokkenheid vanuit het bedrijfsleven moeten zorgen voor een sluitende exploitatie.
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- R.C.A. Meester, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
- In 2019 komt zonnepark Crayestein in bedrijf.
- In 2019 werken wij aan de realisatie van de realisatie van burgerparticipatie in zonnepark Crayestein.
- in 2019 wordt de zonne centrale Amstelwijck ontworpen en aanbesteed.
- In 2019 wordt samen met Drechtse Energie de windturbine Krabbegors ontwikkeld.
- Omvang exploitatiebegroting van de ECD is afhankelijk van het werkplan 2019 dat begin Q4 door de Algemene Ledenvergadering van de ECD wordt vastgesteld.
Risico's
- Windturbine krabbegors: Beroep van bezwaarden bij de Raad van State. Indien Raad van State het eens is met belanghebenden kan de omgevingsvergunning worden vernietigd. Dan zijn een deel van de voorbereidingskosten verloren.