Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn onvoldoende om de uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratieuitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres. In het Interbestuurlijk programma (IBP) heeft de VNG met het Rijk afspraken gemaakt over het oplossen van de problemen die in het sociaal domein zijn ontstaan. Deze ontwikkelingen vragen niet alleen om herijking van financiële kaderstelling, maar juist ook om een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot oplossingen te komen (van de tekorten) in het sociaal domein. Deze discussie moet tijdig gevoerd worden om tot afspraken en kaders te komen voor de P&C cyclus 2020.
- In 2018 en 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel via de commissie Deetman over de aanbevelingen van het Rapport Berenschot, daar kunnen effecten uit komen voor de wijze waarop de GRD wordt bestuurd, is georganiseerd en welke taken er zijn belegd in welke vorm.
Risico's
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot. De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren:
- herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt.
- (rijks)beleid.
- conjunctuur.
- instroom als gevolg van huisvesting statushouders.
- mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hierbovenop komen de risico's van een nieuwe cao of het abonnementstarief (plan van het 'nieuwe' kabinet) waar nog geen middelen voor beschikbaar zijn.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2019 en (concept) Perspectiefnota 2019 bevatten alleen staand beleidzaken en indexatie. Voorzover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2018 is dit meegenomen in onze (concept) Kaderbrief 2019 om het budget bij te stellen. Diverse zaken zoals structurele uitgaven Economic Development Board (EDB), ontwikkelingen ICT-kosten en privacy/AVG zijn nog niet meerjarig meegenomen. Mogelijk leidt dat tot een hogere bijdrage gemeentelijke bijdrage. Tezamen met eventuele uitkomsten van een Drechtraadaadsprogramma vormt dit een aandachtspunt voor meerjarenbegroting voor de GRD.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want bij de Tweede Bestuursrapportage 2017 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stappeling van reserves te hebben.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
M.D. Burggraaf, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Korendijk, Leerdam, Molenwaard, Oud-Beijerland, Papendrecht, Sliedrecht, Strijen, Zederik en Zwijndrecht en de provincie Zuid Holland.
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
- Omgevingswet: de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. De voorbereidingen op de komst van de Omgevingswet zijn echter met het voorgenomen tempo vervolgd aangezien de stelselwijziging omvangrijk is en het totale takenpakket van OZHZ raakt. De grootste verandering als gevolg van de nieuwe wet betreft overigens niet de inhoud maar de gewenste "cultuuromslag" in gedrag en houding. Om deze ' cultuuromslag' te bewerkstellingen werkt OZHZ intensief samen in de regio.
- Bouw PKB en asbest: het uitgangspunt van het wetsvoorstel Private Kwaliteitsborging in de bouw (PKB) is dat de markt zelf de verantwoordelijkheid draagt voor de kwaliteitsborging in de bouw en dat de overheid de kaders stelt. De verandering betekent dat de toetsing en het toezicht op de eisen uit het Bouwbesluit gefaseerd aan de markt worden overgedragen. Gemeenten hebben met de PKB in de nieuwbouwfase, zoals nu nog wel het geval is, minder betrokkenheid. Medio 2017 is in de Eerste Kamer geen steun uitgesproken voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Wat dit uiteindelijk voor de PKB gaat betekenen is onduidelijk, maar de geplande voorbereiding zal in ieder geval vooralsnog op een laag pitje worden gezet (en uitgesteld tot 2019).
- Wijzigingen Besluit omgevingsrecht (Bor): hierdoor is de toezicht op verwijdering van asbest een basistaak is geworden voor de Omgevingsdienst ZHZ en zijn voor 9 BRZO-inrichtingen (Besluit risico's zware ongevallen) het bevoegd gezag van de gemeente verschoven naar de provincie. In aansluiting daar op heeft de Provincie besloten om de BRZO taken definitief te beleggen bij de DCMR Milieudienst Rijnmond.
Risico's
- Bezuiniging wettelijke taken en inwonerbijdrage. Met de uitvoering van wettelijke taken en inwonerbijdrage is een budget van circa € 20,7 mln. gemoeid. De uitvoering staat onder druk van met name de rijksbrede bezuinigingen.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor 2 gemeenten en PZH taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wabo. Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt.
- Gemeentelijke herindeling Vijfheerenlanden. De deelnemers Leerdam en Zederik hebben besloten tot een bestuurlijke fusie waarbij ook de gemeente Vianen (provincie Utrecht) is betrokken. Leerdam en Zederik gaan hiermee over naar de Provincie Utrecht en treden daarmee uit de gemeenschappelijke regeling OZHZ.
- Terugname bouwtaken door gemeenten. Eind december 2017 hebben de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard besloten dat de VTH bouwtaken vanaf 1 januari 2019 in eigen beheer door de nieuwe gemeente Molenlanden zullen worden uitgevoerd.
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. M.D. Burggraaf, Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur
- Dhr. R. van der Linden, Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht, Binnenmaas en Strijen.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het Wegschap heeft tot taak het beheren en exploiteren van een niet-openbare toltunnel onder de Dordtse Kil tussen Dordrecht en 's Gravendeel, inclusief de daarbij behorende wegen, gebouwen en het tolplein. Daarbij hoort ook het bevorderen van het gebruik van de tunnel en het heffen van tolgelden tegen zodanige tarieven dat een rendabele exploitatie is gewaarborgd. Hierbij dient de veiligheid, zoals ook voorgeschreven in wet- en regelgeving, van de weggebruiker en de medewerkers altijd te zijn geborgd.
Relevante beleidsinformatie
- De voorbereidingen worden getroffen voor het groot onderhoud/de renovatie van de tunnel in de periode 2020-2022.
- De raad van Dordrecht heeft een zienswijze ingediend op de Begroting 2019 van het Wegschap met het verzoek een deel van het exploitatieresultaat in te zetten ter verlaging van de eigenaren bijdrage.
Risico's
- Met de Belastingdienst is een vaststellingsovereenkomst gesloten. Hierin is vastgelegd dat het Wegschap tot 2020 geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft in te dienen.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M. D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder en lid Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
De gemeenten Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam en Geldermalsen.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het bevorderen en zorg dragen voor een verdere impuls van de spoorlijn Merwedelingelijn (spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen). Het doel is om een tijdige, doelmatige, duurzame en veilige aanleg van de werkzaamheden aan de spoorlijn te bewerkstelligen.
Relevante beleidsinformatie
- De samenwerking wordt de komende jaren op een aangepast, lager niveau voortgezet. Relevant voor Dordrecht is dat herbevestigd is dat de gemeente Dordrecht in de komende jaren vanuit de reeds beschikbaar gestelde middelen voor de Merwedelingelijn een investering van € 100.000 wil doen voor verbetering van de fietsparkeervoorzieningen bij station Dordrecht Stadspolders als andere partijen (Provincie Zuid Holland en/of ProRail en/of het Rijk) bereid zijn tenminste een zelfde bedrag aan subsidie te verlenen.
Risico's
- Naast bovengenoemde ontwikkelingen zijn er geen veranderingen te verwachten; er zijn geen veranderde of nieuwe risico's.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Onderdelen
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
- Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.
We geven onderstaand de informatie van de holding aan. Een visuele weergave van de constructie ROM (de NV's en BV's die onder de holding vallen) treft u in bijlage 7 Informatie ROM-D.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf vertegenwoordigd Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V en de overige onderdelen van de ROM-D.
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland, de BNG Gebiedsontwikkeling en de gemeenten Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De hoofddoelstelling van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier, naast BNG bank.
Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een direct belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V. (zie ook uitwerking van de structuur).
Het financiële en inhoudelijke belang voor Dordrecht zelf zit vooral in Kil III CV.Relevante beleidsinformatie
Aandeelhouders oriënteren zich op mogelijke nieuwe projecten, die door ROMD uitgevoerd kunnen gaan worden, maar dit blijkt niet eenvoudig. Inmiddels zijn er ook weer marktpartijen die risico's kunnen nemen bij herontwikkeling van bedrijfsterreinen. Eén van de nieuwe projecten betreft de mogelijke ontwikkeling van het Dolderman-terrein.
De jaarstukken zijn nog niet vastgesteld. We verwijzen naar onze Bestuursrapportage 2018 waar zowel bij de beleidsinformatie als de financiele informatie de meest recente financiele informatie inzake ROM-D wordt toegelicht.Risico's
- De risicoclassificatie "hoog" is vooral van toepassing op de projecten-CV vanwege een negatieve algemene reserve en het momenteel nog ontbreken van een voldoende concreet ontwikkelingsperspectief, waarbij de financiële positie van die CV wordt verbeterd. Dit vormt tevens een latente bedreiging voor de waarde van het aandelenkapitaal dat door Capital is verstrekt (€ 3,9 miljoen).
- Kil III heeft naast een winstreserve echter ook een negatieve algemene reserve. Deze wordt in de komende jaren omgebogen naar tenminste nul dmv grondverkopen. De reserve is nu vooral "op papier" omdat de liquiditeitenpositie nu geen ruimte biedt voor uitkering en het project bovendien niet voltooid is. De aandeelhouders zijn niet voornemens om winst uit te laten keren.
- Met een aandeelhouder, een dochter van BNG bank, is er een conflict over de wijze van splitsing van de activiteiten van ROMD, die nota bene door de bank werd afgedwongen (zgn. ringfencing). De overige aandeelhouders zijn niet van plan om de aandelen over te nemen voor de door deze aandeelhouder, GBO gebiedsontwikkeling, geëiste prijs. Het is denkbaar dat een rechtszaak naar de aandeelhoudende gemeenten wordt aangespannen, doch de afloop daarvan ziet de gemeente op voorhand met vertrouwen tegemoet. Als gevolg van het conflict, waarbij GBO ook de advisering van Deloitte in twijfel trekt, zijn er nog geen finale controleverklaringen afgegeven en hebben de aandeelhouders derhalve nog geen decharge verleend.