Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
- Dhr. M.D. Burggraaf, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD heeft tot doel draagvlak te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het gebied. Hiertoe behartigt de GRD de gemeenschappelijke regionale belangen op de terreinen (a) economie en bereikbaarheid, (b) fysiek, (c) sociaal, (d) bestuurlijke ontwikkeling en grotestedenbeleid, (e) staf- en ondersteunende diensten en de bedrijfsvoering en (f) beleidsonderzoek. Daarnaast heeft de GRD als doelstelling om zorg te dragen voor de efficiënte en effectieve heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
- Er is nog steeds sprake van een tekort op de bijstand, de rijksbudgetten zijn onvoldoende om de uitgaven te bekostigen. Anderzijds kan wel gemeld worden dat het tekort daalt door een dalend klantenaantal (met uitzondering van statushouders en bewindvoering). De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein zijn zowel beleidsmatig als financieel een aandachtspunt.
- De brede koppeling algemene uitkering aan totale rijksuitgaven en de overheveling integratieuitkeringen Sociaal domein naar algemene uitkering/accres. In het Interbestuurlijk programma (IBP) heeft de VNG met het Rijk afspraken gemaakt over het oplossen van de problemen die in het sociaal domein zijn ontstaan. Deze ontwikkelingen vragen niet alleen om herijking van financiële kaderstelling, maar juist ook om een (bestuurlijke) inhoudelijke discussie om tot oplossingen te komen (van de tekorten) in het sociaal domein. Deze discussie moet tijdig gevoerd worden om tot afspraken en kaders te komen voor de P&C cyclus 2020.
- In 2018 en 2019 wordt nieuw beleid opgesteld op het gebied van de WMO en participatie. Hier wordt intensief op samengewerkt door de SDD en de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheid bestaat dat vanaf medio 2019 een deel van de participatieplekken die nu bij de SDD zijn georganiseerd vanuit de afzonderlijke gemeenten worden georganiseerd. Dit zou betekenen dat deze taak deels verdwijnt bij de SDD.
- De gemeenten buigen zich momenteel via de commissie Deetman over de aanbevelingen van het Rapport Berenschot, daar kunnen effecten uit komen voor de wijze waarop de GRD wordt bestuurd, is georganiseerd en welke taken er zijn belegd in welke vorm.
Risico's
- De budgetten voor inkomensondersteuning zijn zo goed als mogelijk ingeschat, maar de kans bestaat dat in 2019 het aantal uitkeringen of de gemiddelde kosten daarvan hoger of lager zijn dan begroot. De ontwikkeling van het klantenbestand in 2019 is afhankelijk van een aantal factoren:
- herstel of verslechtering van de arbeidsmarkt.
- (rijks)beleid.
- conjunctuur.
- instroom als gevolg van huisvesting statushouders.
- mismatch tussen aangeboden vacatures en de personen in het klantenbestand.
- De uitgaven op het programmaonderdeel Wmo Begeleiding blijven stijgen. Met name het grotere beroep dat wordt gedaan op individuele begeleiding (en dagbesteding in mindere mate) baart zorgen. Bij gelijke voortzetting van de groei in 2018 zal het beschikbare budget 2019 overschreden worden. Uitgangspunt is dat uitgaven WMO binnen budgettaire kaders blijven en dat nieuw beleid erin slaagt om de groei van de vraag (met name bij Individuele Begeleiding) op te vangen. Hierbovenop komen de risico's van een nieuwe cao of het abonnementstarief (plan van het 'nieuwe' kabinet) waar nog geen middelen voor beschikbaar zijn.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen. Indien deze groei zich voortzet vormt dit een financieel risico.
- De (concept) primaire Begroting 2019 en (concept) Perspectiefnota 2019 bevatten alleen staand beleidzaken en indexatie. Voorzover dit afwijkt van onze meerjarenbegroting 2018 is dit meegenomen in onze (concept) Kaderbrief 2019 om het budget bij te stellen. Diverse zaken zoals structurele uitgaven Economic Development Board (EDB), ontwikkelingen ICT-kosten en privacy/AVG zijn nog niet meerjarig meegenomen. Mogelijk leidt dat tot een hogere bijdrage gemeentelijke bijdrage. Tezamen met eventuele uitkomsten van een Drechtraadaadsprogramma vormt dit een aandachtspunt voor meerjarenbegroting voor de GRD.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal. Want bij de Tweede Bestuursrapportage 2017 zijn de meeste van de toen nog aanwezige reserves aan de gemeenten uitgekeerd vanwege de toetreding van Hardinxveld-Giessendam en de gedachtelijn om bij GR-en geen stappeling van reserves te hebben.
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient onmiskenbaar een publiek belang. De GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van ACM (Autoriteit Consumenten en Markten) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting.
Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).Relevante beleidsinformatie
- Verdere gesprekken met Zeeuwse overheden over de invulling van het aandeelhouderschap via hun onderneming PZEM in Evides NV zullen plaats gaan vinden. De kans dat al op korte termijn grote verbeteringen zullen worden doorgevoerd en de invloed van PZEM wordt verminderd is overigens niet groot.
- Evides informeert over gemeten concentraties GenX.
Risico's
Geen bijzonderheden.
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de Aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd lid van de Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Eneco zijn in handen van 53 Nederlandse gemeenten. In 2019 zal dat aantal kleiner worden door gemeentelijke samenvoegingen.
Openbaar of gemeentelijk belang
Het college heeft in 2017 geconcludeerd dat er geen zwaarwegend publiek belang meer is bij het aandeelhouderschap in deze onderneming. Zij heeft daarom besloten om het aandelenbezit af te bouwen. De gemeenteraad heeft geen wensen en bedenkingen geuit tegen dit voornemen, dat waarschijnlijk niet vóór 2020 geëfectueerd wordt.
Relevante beleidsinformatie
- De expansie van Eneco vindt momenteel vooral in het buitenland plaats, met name in Duitsland en België.
- In 2018 wordt gestart met orientatie op mogelijke kopers van gemeenteljke aandelen. De aanpak van verkoop en het vervangen van de CEO heeft geleid tot een vertrouwenskwestie tussen de Raad van Commissarissen en de ondernemingsraad van Eneco. De Ondernemingskamer heeft een onderzoek gelast. De Voorzitter van de Raad van commissarissen en 1 andere commissaris zijn opgestapt. Als tijdelijke voorzitter heeft de ondernemingskamer mevr. C. Insinger benoemd. Bij het opstellen van deze tekst is het onderzoek nog niet begonnen. Vermoedelijk is deze medio 2019 gereed.
Risico's
- Eneco is en blijft gevoelig voor onder andere marktprijsontwikkelingen, weersomstandigheden bij duurzame energieopwekking en concurrentie/klantverloop; ook in het buitenland.
- Bij reorganisaties gaan de kosten voor de baat uit. Dat kan gevolgen hebben voor onder meer de hoogte van het dividend.
- De gemeente raamt vanwege dit soort altijd aanwezige risico's het dividend daarom prudent. De kans op meevallers in de omvang zoals deze in het verleden voor kwamen daarbij wordt kleiner. De huidige dividendraming achten wij zeer safe.
Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin zijn in handen van - momenteel - 53 gemeenten. In 2019 zal dat door samenvoegingen een kleiner aantal worden.
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Holding beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
- Er is overeenstemming bereikt over verbetering van de positie van aandeelhouders bij besluitvormingsprocessen van Stedin; met name bij de koersbepaling van het bedrijf en bij niet-gereguleerde investeringskwesties. Deze afspraken zijn in 2018 uitgewerkt in herziene statuten en een nieuw aandeelhoudersreglement.
- Stedin Groep ziet in hoog tempo veranderingen op de samenleving afkomen in de manier waarop energie wordt opgewekt, gedistribueerd en gebruikt. Zo neemt de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie door wind en zon steeds meer toe. Ook zal het aantal klanten dat van het aardgasnet losgekoppeld moet worden de komende jaren toenemen. Ook digitalisering van het energienet is noodzakelijk. Op al deze veranderingen moet de energie-infrastructuur worden aangepast. Binnen de Raad van Bestuur is eind 2017 speciaal hiervoor een extra bestuurder aangesteld. De gevolgen van transitie (waar onder financieel, organisatorisch) zijn momenteel nog niet goed in te schatten.
Risico's
- Stedin heeft onder meer te maken met sterke regulering, die weliswaar resulteert in lage transporttarieven, maar waarbij de toezichthouder nog onvoldoende rekening houdt met de lange termijn, waaronder hoge transitiekosten. Een eerste verkenning van de gezamenlijke regionale netbeheerders komt op een bedrag van indicatief 10 a 12 miljard euro. Het is niet duidelijk hoeveel het Rijk gaat bijdragen in de kosten van transitie of dat ACM meer mogelijkheden gaat bieden om kosten te verdisconteren. Voor de korte termijn is er nog geen reden voor zorg over onze dividendraming.
- Personeelsverloop bij de uitvoerende taken, als gevolg van vergrijzing en een relatief geringe nieuwe instroom vanuit beroepsopleidingen zijn punt van aandacht. De hoeveelheid werk neemt juist toe, waardoor wachttijden en klachten daarover kunnen ontstaan. Stedin zoekt daarom samenwerkingsoplossingen met Evides en aannemers, vooralsnog via pilotprojecten. De mogelijkheden van aandeelhouders zelf om hierin verbetering te realiseren zijn zeer beperkt/afwezig.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf (aandeelhouderschap)
Deelnemers
Het Rijk en Nederlandse gemeenten.
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank nog steeds essentieel voor de publieke taak, maar de gemeente heeft ook alternatieve financieringsmogelijkheden.
Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.Relevante beleidsinformatie
Geen bijzonderheden.
Risico's
Vanwege de onvoorspelbaarheid van de financiële markten doet BNG al jaren geen voorspelling omtrent het te verwachten resultaat.
In 2019 -na ontvangst van het dividend 2018- zullen we op basis van de ontvangen in de laatste jaren afwegen of er gegronde aanleiding is om onze huidige dividendraming te herzien.