Huis van Stad en Regio
In 2019 richten we ons op verdere uitwerking van onze toekomstige huisvesting: het Huis van Stad en Regio. We hebben de ambitie om eind 2022 de nieuwe huisvesting in gebruik te nemen. Onze nieuwe huisvesting maakt onderdeel uit van de totale ontwikkeling van het gebied rondom de Spuiboulevard en fungeert als katalysator van die ontwikkeling. We stellen ons tot doel een plek te maken waar inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en gemeente samen werken aan de toekomst van onze stad en waar we er voor het publiek zijn.
ICT-applicaties
Nieuwe digitale technologieën zoals blockchain, kunstmatige intelligentie en het 'internet der dingen' verandert onze maatschappij razendsnel. Dit biedt tal van kansen. Tegelijkertijd ontstaan door deze transformatie ook nieuwe vragen en zorgen, bijvoorbeeld rondom onze digitale veiligheid. De mogelijkheden zijn groot, maar de impact van digitalisering is fundamenteel. Dit vraagt om extra aandacht. In dit kader werken we samen met de VNG en diverse andere grote gemeenten aan dit vraagstuk. Gezamenlijk is afgesproken dat Dordrecht het onderdeel 'werking van blockchain technologie' verkent.
Om de opgave van de stad te kunnen realiseren moet ook onze gemeentelijke organisatie hierop inspelen en op een andere manier gaan werken; slim, snel, digitaal, efficiënt en nadrukkelijk ruimte bieden aan onze partners in de stad. Om dit te kunnen doen, zijn investeringen in het ICT-fundament en slimme ICT- en dataoplossingen nodig.
Met name in het fysieke en ruimtelijke domein hebben we nog verouderde applicaties die niet geheel voldoen aan de wettelijke kaders en integraal en datagestuurd werken belemmeren. De informatie in deze applicaties kent niet altijd dezelfde definitie en is niet altijd juist, volledig en tijdig. We benutten bij deze opgave onze ervaring met het uitfaseren van de Mozaiek-applicatie.
Door de invoering van het nieuwe Klant-, Zaak- & Archiefsysteem in 2018 wordt de informatie van alle gemeentelijke processen vanaf dat moment digitaal geadministreerd en gearchiveerd, waardoor een mooie basis wordt gevormd voor de versterking van onze dienstverlening.
We streven ernaar om met de ICT- en datatoepassingen de volgende doelen te bereiken:
- faciliteren van samenwerking.
- snellere besluitvorming en sturing.
- versterken van onze dienstverlening met focus op ondernemers.
- slimmer werken.
Voor 2019 betekent dit dat we:
- een voorziening realiseren en succesvol in gebruik nemen om informatie en kennis te kunnen delen met eigen collega's en partners in de stad.
- een initiatievenloket invoeren.
- een voorziening invoeren om dienstverlening aan ondernemers verder te versterken.
- een voorziening ontwikkelen om data te delen en zelf dashboards te kunnen maken, onder meer bij wijkfoto's.
- met enkele regionale leveranciers een experiment uitvoeren met blockchaintechnologie voor
snellere betaling.
- een interactieve kaart maken om inzicht te geven in locaties waar woningen gebouwd kunnen worden en/of panden naar woningen getransformeerd kunnen worden (zoals leegstaande kantoorpanden en winkelpanden).
- data-analyse inzetten om de top 20 van verkeersonveilige knooppunten in kaart te brengen en beter te kunnen voorspellen welke indicatoren bij armoede bestaan.
ICT-strategie
We hebben het afgelopen jaar een heroriëntatie uitgevoerd op onze ICT-strategie. Op dit moment is het Service Centrum Drechtsteden immers sterk ingericht op het beheren van onze ICT, waarbij we merkten dat we innovatiekracht missen. Hierdoor kan ICT minder bijdragen aan het realiseren van de ambities van de gemeente dan wenselijk is. Met de ingezette lijn van "outsourcing" (niet langer alles in eigen beheer in eigen rekencentra uitvoeren, maar (deels) uitbesteden) rekenen we erop dat we naar de toekomst toe meer slagkracht en flexibiliteit organiseren. Vanaf 2019 zetten we hier samen met onze netwerkpartners nadrukkelijk op in, zodat we dit in stappen mogelijk maken.
Informatiebeveiliging en privacy
Informatie en dienstverlening voor burgers en ondernemers moet toegankelijk, veilig en betrouwbaar zijn. We investeren daarom in het verhogen van de informatieveiligheid. Waarbij ook de manier waarop ambtenaren met persoonlijke gegevens omgaan nadrukkelijk aan de orde komt.
We herijken in 2019 ons informatiebeveiligingsbeleid. Hierbij wordt meer uitgegaan van risicomanagement, zodat we ons vooral kunnen richten op maatregelen bij die onderdelen die daadwerkelijk een risico zijn voor onze privacy en informatieveiligheid. We gaan er van uit dat we hierdoor het eigenaarschap en de bewustwording binnen onze organisatie verder kunnen versterken. Daarnaast zetten we de bewustwordingscampagnes en e-learning voor onze medewerkers voort.
Communicatie
We vinden open en efficiënte communicatie met partners en bewoners van de stad erg belangrijk om onze (beleids)doelstellingen optimaal uit te kunnen voeren. We maken daarbij gebruik van slimme (ICT-)technieken en creatieve vormen.
Vanuit het project 'Samen Maken We Onze Stad' werken we aan een communicatiekader. Dit kader is gebaseerd op het verhaal van de coalitie: 'Dordrecht, een stad waar je bij wilt horen'. Het kader is bedoeld om bij de start van ontwikkelingen en projecten heldere en concrete afspraken te kunnen maken over communicatie en participatie. De wijze waarop bewoners en partners betrokken worden bij deze ontwikkelingen en projecten speelt daarin een grote rol. Het kader gaat uit van een gezamenlijke boodschap, een gezamenlijk vertrekpunt voor de gemeente en haar doelgroepen. We willen dit kader in de loop van 2019 standaard inzetten. Daarnaast willen we dat vanaf 2020 in alle overeenkomsten met aannemers en projectontwikkelaars afspraken staan over het gebruik van het communicatiekader.
We ontwikkelen voor dagelijkse communicatie een 'toolbox' (Seizoenscommunicatie) waarin we een groot aantal jaarlijks terugkerende onderwerpen aan bod laten komen met onder andere een communicatiekalender. Het eerste seizoen waarover we gaan communiceren is de winter.
Tot slot werken we aan een newsroom. Deze is in oktober 2018 gestart. Doel van de newsroom is om nieuws en sentiment uit de samenleving op te pikken, te duiden en te delen met de organisatie. De communicatieaanpak van ontwikkelingen en projecten wordt op basis van duiding uit de newsroom aangescherpt.