Het uitvoeren van wegbeheer is een zorgplicht van de gemeente (Wegenwet, art. 16). Het ‘Integraal Wegenbeheerprogramma 2014-2019’ is leidend bij de uitvoering van het wegenonderhoud. Dit programma duidt een toename van het noodzakelijk onderhoud aan zowel asfaltwegen als elementverhardingen. Met ingang van 2016 is het jaarlijks budget voor groot onderhoud verhoogd tot circa € 7,3 miljoen.
Zoals in eerdere jaren gemeld blijft de zichtbare achterstand afgelopen jaren nagenoeg stabiel. Er worden aanvullende maatregelen genomen om meer te kunnen doen met het budget om zo de achterstand terug te dringen. De maatregelen zijn in samenspraak met de raad opgesteld en zijn verwoord in zes zogenaamde bouwstenen. Het gaat hierbij om:
- het verbeteren van processen, zodat werkzaamheden in de openbare ruimte beter op elkaar kunnen worden afgestemd.
- te zoeken naar nieuwe dekkingsbronnen, zoals subsidies of werkzaamheden voor derden (bijvoorbeeld Waterschap).
- het versoberen van de inrichting openbare ruimte.
- het betrekken van bewoners in de wijk bij het onderhoud in de stad (participatie).
- het verminderen van verharding in projecten, waardoor meer groen wordt gerealiseerd (dat goedkoper is in onderhoud).
- het terugdringen van de kosten met innovaties in aanleg, beheer en onderhoud.
Kerncijfers | |
Verhardingstype | Oppervlak in m2 |
Asfalt | 2.065.000 |
Cementbeton | 5.300 |
Elementen | 3.295.000 |
Onverhard | 0 |
Halfverhard | 10.000 |
Totaal | 5.375.300 |
Beheer en onderhoud van het areaal
In Dordrecht is in 2014 specifiek voor onderhoud aan wegverhardingen risico gestuurd onderhoud ontwikkeld. Sindsdien wordt deze methodiek gebruikt voor het bepalen van onderhoudsmaatregelen bij wegen voor het klein- en middelgroot onderhoud en de projecten (programmeertafel). De in Dordrecht ontwikkelde methodiek ligt inmiddels ten grondslag aan de nieuwe onderhoudssystematiek voor de openbare ruimte van de CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek).
Dordrecht past voor het onderhoud en beheer van de buitenruimte assetmanagement toe. Risico gestuurd onderhoud is een belangrijk onderdeel van assetmanagement. In de jaren 2018 en 2019 wordt assetmanagement conform de NEN 55000 en 55001 ingevoerd. De verwachting is dat in 2020 de proefaudit volgens de NEN 55001 positief wordt doorlopen. Dit moment moet de bevestiging worden dat de gemeente Dordrecht een assetmanagement volwassen organisatie is die de integrale buitenruimte professioneel, efficiënt en effectief beheert en onderhoudt.
Het beheer en onderhoud van verhardingen gebeurt op basis van de landelijke CROW-systematiek voor wegbeheer. In onderstaande tabel wordt de beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW.
Beheer en onderhoud van het areaal | ||||
Voldoende | Matig | Richtlijn overschreden | Richtlijn ernstig overschreden | |
Resultaat 2014 | 80% | 4% | 2% | 14% |
Resultaat 2015 | 87% | 1% | 1% | 11% |
Resultaat 2016 | 86% | 2% | 1% | 11% |
Resultaat 2017 | - niet gemeten - | |||
Resultaat 2018 | 84% | 3% | 1% | 12% |
Max. toelaatbaar: | 81-88% | 7-11% | 5-8% | 0% |
Uit de inspectieresultaten blijkt dat achterstand door de inzet van de extra financiële middelen en de technische maatregelen nagenoeg gelijk blijft. De achterstand is te categoriseren in zichtbare 'kwaliteit', 'veiligheid' en 'onzichtbare kwaliteit'.
Het percentage 'voldoende' voor de categorie 'zichtbare kwaliteit' blijft mede dankzij de milde winters van de afgelopen jaren stabiel. Het percentage 'ernstig overschreden' is de laatste jaren ook stabiel gebleven. Met de genoemde maatregelen verwachten we dat dit de komende jaren niet verder toeneemt. De veiligheid blijft op acceptabel niveau door het werken met risico gestuurd onderhoud. Dit houdt in dat bij het middelgroot onderhoud eerst de schades met een groot risico ten opzichte van de bedrijfswaarden worden weggewerkt. De 'onzichtbare kwaliteit'' heeft te maken met draagkracht en restlevensduur van de weg. Een groot deel van het areaal asfaltwegen ouder dan 20 jaar, is inmiddels gemeten, waarna de restlevensduur is bepaald. De uitkomsten zijn iets positiever dan de oorspronkelijke aannames in de onderhoudscyclussen. Daarom wordt nu jaarlijks een aantal wegen gemeten waardoor een realistischer beeld wordt verkregen. Mogelijk kan hierdoor de onderhoudscyclus positief worden bijgesteld.
Wat gaan we doen in 2019 ?
- Uitvoeren regulier onderhoud van wegen.
- Uitvoeren van grote projecten volgens jaarschijf 2019 van de Meerjaren Onderhoud Planning (MOP): Dordtse Mijl, Zuidhoven en Assumburg.
- Starten met de voorbereiding van grote projecten volgens jaarschijf 2020 en 2021 van de MOP.
- Maken van een nieuw beleidsstuk wegen 2020-2024.
- Verder invulling geven aan assetmanagement.