Begroting 2019

Onderhoud kapitaalgoederen

Verkeersregelinstallaties

Verkeersregeling wordt steeds complexer in Nederland omdat er steeds meer verkeer bijkomt, terwijl de veiligheid uiteraard op hetzelfde hoge niveau dient te blijven. Verkeersregelinstallaties (VRI's) hebben tot doel het waarborgen van verkeersveiligheid voor de verkeersdeelnemers en de bereikbaarheid en de doorstroming van hulpvoertuigen, openbaar vervoer, fiets, en auto's te verbeteren op een manier met zo weinig mogelijk opstoppingen zodat de luchtkwaliteit niet wordt verontreinigd.

De VRI's van het wegennetwerk van de gemeente Dordrecht zijn afgelopen decennia ontwikkeld tot complexe computersystemen. De nieuwste VRI's in Dordrecht zijn intelligente verkeersregelinstallaties die niet alleen data uitzenden naar voertuigen en fietsers, maar van hen ook data ontvangen en daarop de regelingen aanpassen. Dit biedt mogelijkheden om sommige verkeersdeelnemers prioriteit te geven boven andere, zoals nood- en hulpdiensten of openbaar vervoer. Deze intelligente I-VRI's zijn dus tot veel meer in staat dan enkel het aan- en uitschakelen van groene, gele en rode lampen voor de verkeersdeelnemers. De I-VRI is deel van het coöperatieve systeem C-ITS (Coöperatieve Intelligent Traffic Systeem) en is in staat om met verkeersdeelnemers te communiceren, informeren en te faciliteren.

Behalve op het Dordtse wegennet spelen deze installaties ook een belangrijke rol bij regionale en aangrenzende rijkswegen. Met de aanschaf van een aanvullende module in het kwaliteitssysteem en het implementeren van een assetmanagementsysteem, worden de prestaties en de kwaliteit van ieder kruispunt op een hoger abstractieniveau gemonitord, gemeten en gerapporteerd.

Kerncijfers

Aantal VRI's

Leeftijdsgroep

Categorie

Percentage

30

tot 7 jaar

Uitstekend

70%

3

7 tot 10 jaar

Goed

7%

6

11 tot 15 jaar

Basis

14%

4

15 jaar en langer

Sober

9%

43

100%

Beheer en onderhoud van het areaal
De VRI's maken onderdeel van uit van het gemeentelijk assetmanagementsysteem conform de ISO55000. Inspecties en reparaties van schades vinden plaats en kabelstoringen worden opgespoord. Er wordt hierbij steeds meer risico gestuurd onderhoud toegepast. Hiervoor is het noodzakelijk dat bekend is welke installatie met welke software op welke locatie staat, wanneer onderdelen zijn vervangen en wanneer de laatste controle heeft plaatsgevonden.

Uit de kerncijfers blijkt dat 77% van de VRI's in goede tot zelfs uitstekende staat van onderhoud zijn. Hoofdoorzaak hiervan is dat in de laatste jaren door grote reconstructie-projecten en vervangingen veel oude VRI's zijn vervangen. De bedoeling is dat de VRI's die nu nog onder de categorie "sober" vallen (9%) in de toekomst op een hoger niveau worden beheerst.

Wat gaan we doen in 2019 ?

  • Uitvoeren 2e lijn preventief onderhoud op 21 VRI’s.
  • Uitvoeren 1e lijn preventief onderhoud op 22 VRI’s.
  • Voorbereiden uitvoering VRI's project 'Dordtse Mijl'.
  • Ombouwen VRI's tot I-VRI's.
  • VRI-masten schilderen (in combinatie met de lichtmasten).
  • Vervangen van VRI's op de Laan der Verenigde Naties – Nassauweg.
  • Diverse VRI's aansluiten op glasvezelnetwerk.