De WDO is verreweg het grootste bedrijventerrein van de regio. Behalve de ontwikkeling van Dordtse Kil IV vormen de reeds bestaande deelgebieden nadrukkelijk onderdeel van de WDO opgave. Naast het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid geeft de programmaorganisatie bijzondere aandacht aan de gevestigde bedrijven om hen voor Dordrecht te behouden. Samen met de nieuw aan te trekken ondernemers vormt het bestaande bedrijfsleven de economische motor van Dordt en de overige Drechtsteden. Het verder verstevigen van de Dordts/Drechtstedelijke economie en het inbedden van stedelijke ambities op het gebied van Innovatie, Duurzaamheid, Werkgelegenheid, Educatie vormen dan ook de rode draad in de (her)ontwikkeling van de gehele WDO. De invulling van DKIV met circa 2800 arbeidsplaatsen bij volledige uitgifte sluit daarbij aan op de werkgelegenheidsambitie uit de groeistrategie voor de Drechtsteden voor de Drechtsteden van 30.000 arbeidsplaatsen. De aanpak verloopt via twee lijnen: projecten en thema's. Projecten/deelgebieden: Zowel op Louterbloemen/Duivelseiland als op Krabbepolder/Zeehavengebied (zuid) zijn inmiddels BI zones (Bedrijven Investeringszones) actief. De BIZen functioneren prima. Het vrachtwagenparkeren wordt o.a door het HbR en gemeente als een probleem gezien in het gebied en is aangekaart op Drechtstedelijk niveau. Inmiddels is de situatie in kaart gebracht en ligt er een concept rapportage met suggesties hoe om te gaan met de problematiek van het vrachtwagen parkeren. Deze rapportage wordt de komende tijd met de partners besproken. Eind van het jaar zullen wij een plan van aanpak ter besluitvorming aanbieden. Handhaving is een issue en wordt in zijn algemeenheid als te beperkt ervaren. Voor het Zeehavengebied is een handhavingspilot gestart waaruit een generieke oplossingsrichting voor de hele WDO uit moet voortkomen. Binnen de WDO is een scherpere focus op veiligheid en beperking van (ondermijnende) criminaliteit. Voorstellen dienaangaande staan gepland voor het eerste kwartaal 2019. De herontwikkeling van de locatie aan de Mijlweg – Nijverheidsstraat komt dichterbij. De onderhandelingen met een bedrijf uit de automotive branche zijn afgerond en de partij heeft reeds tijdelijk intrek genomen in Louterbloemen en in een deel van de oude ROGAM-loods, vooruitlopend op definitieve vestiging aan de Mijlweg. Voor het resterende deel lopende gesprekken met een geïnteresseerde partijen. Met het aantrekken van deze internationale partij en de ambitieuze revitalisatieplannen op Louterbloemen van het Havenbedrijf Rotterdam wordt een belangrijke impuls gegeven aan de verbetering van de entrée van de WDO komende vanaf de stad en wordt perspectief geboden op snelle uitgifte van de rest van kavel aan de Mijlweg - Nijverheidsstraat. De herstructurering van DK I, II en Amstelwijck-West - Dankzij een actieve rol van de gemeente is de B&S inmiddels gestart met de realisatie (in 2 fasen, totaal 5 ha) waarbij een groot deel van de oude Drechtwerklocatie wordt herontwikkeld. In totaal worden per 2019 op deze locatie ca 200 arbeidsplaatsen toegevoegd. Op Dordtse Kil III werd een belangrijk succes geboekt door de verkoop van een perceel van 5.2 ha in de zuidwesthoek voor een logistieke ontwikkeling. Daarmee is nu ruim 60% van het gebied uitgegeven. Het resterende uitgeefbare oppervlakte bedraagt ca. 27 ha (incl. 4 ha van projectontwikkelaars). Op DK III is nu nog één grote kavel aan de zuidzijde beschikbaar en verder alleen kleinere kavels van 1 ha of minder, verspreid liggend in het gebied. Na een slepende juridische procedure heeft de laatste bewoner van het voormalige woonwagenkamp de standplaats verlaten. Aansluitend zijn de laatste saneringswerkzaamheden uitgevoerd, waarmee de deconcentratie van het kamp definitief is afgerond. Voor Dordtse Kil IV De bestemmingsplannen A16/N3 en Dordtse Kil IV zijn door de positieve uitspraak van de Raad van State nu onherroepelijk. Dit betekent dat er een definitief plan juridisch kader is dat ontwikkeling van DKIV mogelijk maakt. De uitgiftestrategie van Dordtse Kil IV is gericht op het streven naar korte doorlooptijden, maatwerkoplossingen, duurzaamheid en zoveel mogelijk nieuwe werkgelegenheid. Het marktperspectief biedt weer ruimte voor optimisme: de komende jaren wordt een forse dynamiek verwacht in met name de logistieke markt. Uit de recente Monitor Bedrijfsruimtemarkt Drechtsteden 2015 blijkt dat de opname van bedrijfsobjecten in de regio sinds 2014 weer in de lift zit. Infra De aanleg van de gemeentelijke hoofdinfrastructuur is in voorbereiding. Conform de door de raad vastgestelde kaders is met het starten van de werkzaamheden en ook de aanbesteding gewacht tot een positieve uitspraak van de Raad van State. De aanbesteding van het voorbereidende grondwerk is in september 2018 gestart, zodat de voorbelasting in 2018 nog aangebracht wordt. Omdat de raad in juni het benodigde uitvoeringskrediet heeft verstrekt kan nu met snelheid de aanbesteding worden gestart. De uitspraak van de Raad van State heeft langer geduurd dan waar vooraf rekening mee is gehouden. Dit leidt tot een vertraging van 4 tot 6 maanden. In de start van de werkzaamheden wordt bezien of deze op cruciale onderdelen kan worden ingelopen, zodat de hoofdinfra nog steeds eind 2020 in gebruik kan worden genomen. Hierover wordt in het volgende projectblad gerapporteerd. Met uitzondering van een bijstelling van de planning worden de werkzaamheden uitgevoerd conform hetgeen is opgenomen in het raadsvoorstel krediet hoofdinfra zoals in juni 2018 besproken in de raad. Thema's |
Datum rapportage | September 2018 |
Portefeuillehouder | M.D. Burggraaf |
Doelstelling / beoogd resultaat project
Het programma Westelijke Dordtse Oever (WDO) en de hiervan deel uitmakende projecten heeft tot doel een aantrekkelijk en duurzaam bedrijvengebied te creëren door de interne en externe bereikbaarheid te verbeteren, bestaand terrein te herstructureren en nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen. |
Actuele ontwikkelingen
Wat gaan we nog doen?
Activiteit | Fase | Planning | Benodigd |
Projectmanagement | Voorbereiding | 2019 - 2020 | 1.000.000 |
N3-A16: Uitvoering geven aan samenwerkings-overeenkomst RWS en gemeente realisatie infrastructuur RWS. | Uitvoering | 2018 - 2020 | 3.900.000 |
Hoofdinfra fase 1/ N3-A16: | Uitvoering | 2018 - 2020 | 23.188.000 |
Ontwikkeling DK IV: | 2018 - 2028> | 45.972.000 | |
Herstructurering DK I en II: professionalisering parkmanagement, stimulering vastgoed-herontwikkeling, aanbieden energiescans, opstellen programma duurzaamheid en voorbereiden uitvoering | Voorbereiding | 2019 | 263.000 |
Uitvoering | ? | 12.500.000 | |
Truckparking: | PM | ||
Berekende rente en kostenstijging | PM | ||
Totaal geraamd benodigd budget | 86.823.000 | ||
Totaal beschikbaar budget | 89.048.000 |
Actualisatie Businesscase:
Maatregelen WDO met "onrendabele top": | 2009 | 2014 | 2017 | |
V | Plan en voorbereidingskosten | 1.000.000 | 2.700.000 | |
1 | Knooppunt A16 / N3 | 3.300.000 | 3.900.000 | |
2 | Nieuwe aansluiting A16 / ontsluiting Dordtse Kil IV | 15.000.000 | 32.400.000 | 27.552.000 |
3 | Bodemsanering vm woonwagenlocatie | 3.000.000 | ||
4 | Aanleg Westelijke ontsluiting | 4.000.000 | 2.000.000 | 2.000.000 |
5 | Zeehaven Sok II | 13.000.000 | 3.000.000 | 885.000 |
6 | Zoneren en herstructureren DK I en II | 13.000.000 | 13.000.000 | 13.000.000 |
7 | Versneld ontwikkelen DK IV | 7.000.000 | ||
8 | Truckparking | 2.000.000 | ||
Totaal investeringen: | 57.000.000 | 54.700.000 | 50.037.000 | |
Dekking WDO partners | ||||
Bijdrage Rijk | 17.000.000 | 17.000.000 | 17.000.000 | |
Bijdrage provincie ZH | 8.000.000 | 8.000.000 | 8.000.000 | |
HBR | 10.000.000 | |||
Subsidie recreatieve fietsroute | 400.000 | 209.153 | ||
Dekking WDO gemeente Dordrecht | ||||
Saldo grondexploitatie Dordtse Kil IV (NCW 1-1-14) | 18.000.000 | 21.200.000 | ||
Saldo grondexploitatie Zuidwesthoek DKIII (NCW 1-1-14) | 3.000.000 | 3.900.000 | ||
Grondopbrengst Dijkverzwaring | 1.000.000 | |||
Reserve Strategische Investering I-E01 | 1.800.000 | 1.800.000 | ||
Bijdrage uit Algemene reserve grondbedrijf | 22.000.000 | |||
Bijdrage uit grondexploitatie voor toerekenbare infra | 1.243.000 | |||
Totaal dekking: | 57.000.000 | 52.300.000 | 50.252.153 | |
Saldo investeringen – dekking | -2.400.000 | 215.183 |
Wat hebben we al gedaan?
Tot nu toe gerealiseerd
Van de 8 maatregelen uit de businesscase zijn er 2 afgerond; De bodemsanering van het Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III en de westelijke ontsluiting zijn inmiddels gerealiseerd. Met RWS is de afgelopen jaren gewerkt aan de voorbereiding van de verkeersknoop N3/A16 en de ontsluiting van Dordtse Kil IV (en de overige gebieden in de WDO) op de A16. Alle voorbereidingen voor de ontwikkeling van Dordtse Kil IV zijn getroffen. Deze projecten gaan nu na de positieve uitspraak van Raad van State inzake de bestemmingsplannen in uitvoering.
Met HbR is een samenwerkingsovereenkomst gesloten; HbR neemt de ontwikkeling en exploitatie voor eigen rekening en risicovan de Dordtse zeehaven op zich.
| Totaal | Totaal |
Reservering | Uitgaven | |
(dekking) | ||
134.161.000 | 45.113.000 | |
Totaal budget nog beschikbaar (restant reservering) | 89.048.000 | |
Bestedingen: | ||
Projectmanagement | € 2.950.000 | |
Hoofdinfra DK IV | € 4.364.000 | |
Bodemsanering voormalige woonwagen-locatie | € 6.372.000 | |
Aanleg westelijke ontsluiting | € 2.004.000 | |
Ontwikkeling Zeehaven (SOK II) | € 885.000 | |
Herontw. DK I en II | € 237.000 | |
Ontwikkeling DK IV | € 38.508.000 | |
Truck Parking | € 56.000 | |
€ 45.113.000 |
Communicatie
Het afgelopen half jaar heeft vooral in het teken gestaan van het wachten op de uitspraak van de Raad van State. Op 27 juni kon eindelijk het goede nieuws naar buiten worden gebracht over de start van de uitvoering van de bestemmingsplannen Dordtse Kil IV en aansluiting A16/N3. Tot die tijd was de afspraak dat er niets fysiek ingrijpends zou gebeuren, maar wel de voorbereidingen getroffen werden voor de uitvoering van beide bestemmingsplannen. Daarover is zoveel mogelijk gecommuniceerd met de betreffende belanghebbenden.
Verder is er gecommuniceerd over de bedrijveninvesteringszones op Dordtse Kil I, II en Amstelwijck West en de Handelskade, de goede resultaten van het subsidietraject voor Zon op bedrijfsdaken en het vervolg daarop, de voorbereidende werkzaamheden van Rijkswaterstaat zoals bomenkap en het gebruik van het openbaar gebied met middelen als website www.dordrecht.nl/wdo, brieven naar belanghebbenden, gebiedsbrede brieven, persberichten en nieuwsberichten, redactionele artikelen in Slagkracht, Dordtse Kil in Business en B-2-B en de Investment Guide en op sociale media (Twitter, Facebook). Bewoners en bedrijven worden regelmatig geïnformeerd via nieuwsbrieven. Voor de interne communicatie hebben we een WDO-leesmap in voorbereiding waarmee college en raad om de 2 maanden op de hoogte worden gesteld van alle communicatie die aan de ondernemers en bewoners wordt verspreid.
Communicatievisie en identiteit
Activiteiten voor de uitwerking van de communicatievisie (website, boodschappen, formats middelen) worden na de zomer opgestart nu de Raad van State uitspraak geeft gedaan.
Naamgeving WDO-gebied
Er is al wel gestart met de voorbereidingen voor een naamgevingstraject. Hiervoor hebben een aantal sessies plaatsgevonden met Dordrecht Marketing om te komen tot een kader en randvoorwaarden waarbinnen de nieuwe naam bepaald gaat worden. Hierin worden ook de verschillende stakeholders betrokken. De wijze waarop dit gaat gebeuren wordt nog nader bepaald. In de tweede helft van dit jaar wordt bovengenoemd traject uitgezet.
Communicatie naar bewoners
Bij de vaststelling van de bestemmingsplannen is door de raad expliciet de opdracht meegegeven om intensief met de bewoners op de WDO te communiceren over de ontwikkelingen in hun omgeving. Dat geldt in het bijzonder voor de bewoners in het plangebied van Dordtse Kil IV (Wieldrechtse Zeedijk en Rijksstraatweg). Daarvoor worden middelen ingezet als een bewonersbrief, correspondentie, bewonersoverleggen, website en individuele gesprekken.
In mei en juli zijn nieuwsbrieven huis-aan-huis verspreid met daarin onderwerpen als; status bestemmingsplannen, bomenherplant, bomenkap en onderzoek, gebiedsbreed bewonersoverleg, acties voor vrachtwagenparkeren, herbouw Stadslandbouwkas, gebiedsinformatiemarkt op 24 september as, vooropnames en monitoring, bodemonderzoeken, werkzaamheden van aannemer Boskalis en gemeente.
Bewonersoverleg Westelijke Dordtse Oever
Naast de specifieke overleggen met de belanghebbenden over de projecten en activiteiten in hun directe omgeving, is er vanuit het programma behoefte aan een gebiedsbreed overleg waarbij algemene zaken over de Westelijke Dordtse Oever aan de orde komen. Voor het brede bewonersoverleg wordt gezocht naar vertegenwoordigers. Via de nieuwsbrieven is daarvoor twee maal een oproep gedaan met gering resultaat. Tijdens de gebiedsinformatiemarkt van 24 september zal weer intensief worden ingezet op de werving van vertegenwoordigers zodat we zo snel mogelijk kunnen starten met het bewonersoverleg Westelijke Dordtse Oever.
Communicatie naar ondernemers
Voor ondernemers is er een specifieke ondernemersbrief met daarin informatie die voor de ondernemers van belang is. In mei is de nieuwsbrief verspreid met daarin informatie over he vrachtwagenparkeren, handhaving openbare ruimte, oproep ondernemerspanel, zonnepanelen, windmolen Krabbegors, status bestemmingsplannen, SmartCity initiatief, buslijn 9 en bedrijveninvesteringszones.
Bedrijveninvesteringszones
Met de realisatie van de BI-zone Dordtse Kil I, II en Amstelwijck West en de BI-zone Handelskade is zo'n 90% van het bedrijfsleven op de Westelijke Dordtse Oever georganiseerd. Hierover is vanuit de gemeente gecommuniceerd met pers- en nieuwsberichten, tweets en via www.westelijkedordtseoever.nl en www.dordtonderneemt.nl.
Tweede ronde Zon op Bedrijfsdaken
De goede resultaten van de eerste ronde van het project Zon op Bedrijfsdaken zijn onder de aandacht gebracht door middel van persberichten, redactionele artikelen, gemeentenieuws, twitterberichten, website en tweets/facebook. Boodschap: Subsidie voor 57.000 zonnepanelen grote stap naar energieneutraal Dordrecht. Deze goede resultaten zijn aanleiding om met de tweede ronde te starten. Daarover is vanuit het programma gecommuniceerd naar de ondernemers op de Westelijke Dordtse Oever met persberichten, uitnodiging voor de informatiebijeenkomsten en twitter.
Windmolen Krabbegors
De procedure voor besluitvorming windmolen Krabbegors is formeel gezien niet de verantwoordelijkheid van de gemeente, maar vanwege de betrokkenheid van de omgeving op de Westelijke Dordtse Oever, is vanuit de gemeente zo actief mogelijk gecommuniceerd naar de ondernemers in het gebied met brieven, mail en nieuwsberichten.
Openbaar gebied
In vervolg op de actie om het openbaar gebied van de WDO netjes te houden, liep er ook een actie om precario te heffen vanaf 1 april 2018. Communicatie heeft dit ondersteund met een flyer en een gerichte brief aan bedrijven begin dit jaar en een vervolgactie daarop in mei.
Buiten naar binnen halen
Er wordt wekelijks (of dagelijks indien nodig) gemonitord wat er op sociale media gezegd wordt over de Westelijke Dordtse Oever. Dit is vooral ingezet om de kritiek, vragen en verwondering vanuit de omgeving goed in kaart te brengen, zodat daar met communicatie goed op ingespeeld kan worden.
Financiën en risico's
Actuele raming en dekking
Het totale geschatte investeringsvolume in het gebied Westelijke Dordtse Oever bedraagt naar schatting minimaal € 400 miljoen. Hiervan neemt, volgens de huidige ramingen, de gemeente ca. € 134 mln. voor haar rekening. Een groot gedeelte van deze gemeentelijke investering wordt weer gedekt door de grondopbrengsten (Dordtse Kil IV en Zuidwesthoek Dordtse Kil III).
Alle overige investeringen worden gedaan door derden. Onder investeringen door derden verstaan we de investeringen door HbR in het zeehavengebied, de investering van Rijkswaterstaat in de ontsluiting van de WDO, de verbreding- en versterking van de Kildijk door het Waterschap maar ook de investeringen door private partijen in de Zeehaven, investeringen in particulier vastgoed op Dordtse Kil I, II en in Amstelwijck en de in de windmolens in Dordtse Kil IV.
Liquiditeitenplanning
Risico's en beheersmaatregelen
Nummer | Risico's | Beheersmaatregel |
---|---|---|
1 | Westelijke Dordtse Oever, geconsolideerd risico € 7,8 mln. Het gewogen risicoprofiel voor de aanleg van de hoofdinfra en de sanering van de Zuidwesthoek DK III bedragen respectievelijk € 1,6 mln. en € 0,5 mln. | De projectorganisatie “Westelijke Dordtse Oever” is er qua capaciteit en bemensing op ingericht om te kunnen sturen op planning, kwaliteit, financiën en risico’s. Twee keer per jaar worden de risico’s geïnventariseerd, geanalyseerd en geactualiseerd. Binnen diverse overlegvormen wordt bepaald welke actie op welk moment gewenst is en wordt via de stuurgroep afgestemd met de portefeuillehouder. |
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 |
Kaders en uitgangspunten
In de allerlaatste analoge versie van het projectblad (jaarrekening 2017) kunt u alle relevante achtergrondinformatie teruglezen. Hieronder treft u links aan naar de overzichten met betrekking tot scope, programma en voorgaande besluitvorming. |
Scope
Doel Businesscase WDO: een versnelde ontwikkeling en start realisatie (voor 2020) van het bedrijventerrein op de locatie Westelijke Dordtse Oever, overeenkomstig de businesscase WDO.
Dit project voorziet in een alternatieve locatie voor het bovenregionale bedrijventerrein, dat oorspronkelijk in de Hoekse Waard gerealiseerd zou worden.
De Businesscase WDO uit 2009, 8 maatregelen: Financieel tekort € 57 mln:
- Aanpak verkeersknoop N3/A16 door Rijkswaterstaat. € -
- Ontsluiting DK IV. € 15 mln
- Herstructurering bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West. € 13 mln
- (Her)ontwikkeling Zeehavengebied. € 13 mln
- Westelijke ontsluiting bedrijventerreinen. € 4 mln
- Bodemsanering Zuidwestelijk deel bedrijventerrein Dordtse Kil III. € 3 mln
- Versnelde ontwikkeling bedrijventerrein Dordtse Kil IV. € 7 mln
- Vrachtwagenparkeren. € 2 mln
Financieel tekort: € 57 mln Op 20 april 2009 is een bestuurlijke overeenkomst bedrijventerrein "de Westelijke Dordtse Oever" gesloten tussen het Rijk, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en de gemeente Dordrecht. Hierin is onder andere vastgelegd hoe elke partij financieel bijdraagt in het financieel tekort:
Dekking:
- Ministerie van EZ € 17 mln
- Provincie Z.H. € 8 mln
- Havenbedrijf R’dam € 10 mln
- Gemeente Dordrecht € 22 mln*
* Deze 22 miljoen wordt gedekt uit het positieve resultaat op de grondopbrengsten uit de grondexploitatie Dordtse Kil IV.
Programma
KPI's/Projectresultaten | Oorspronkelijke | Huidige | Gerealiseerd | Status | |
Bruto oppervlakte bedrijventerrein | 700 ha. | 700ha. | |||
Herstructurering bestaande bedrijventerrein: | |||||
- DK I, II en Amstelwijck | 13 ha | 13 ha | 7 ha[1] | ||
- Zeehavengebied (incl. Louterbloemen) | Zelf ontwikkelen van de Zeehaven | HbR ontwikkelt en exploiteert de zeehaven | |||
Bedrijventerrein in ontwikkeling: | |||||
- DK III | 72 ha | 72 ha | 46 ha[2] | ||
Bedrijventerrein nog te ontwikkelen: | |||||
- DK IV | bruto 100 ha | Circa 70 ha | |||
Andere KPI’s: | |||||
Vrachtwagen Parkeren | Truckparking vooraf | Truckparking als potentieel onderdeel parkmanagement. Aanpak overlast DK I en II | Aanpak overlast DK I en II | ||
Realisatie knooppunt N3-A16 | 2016-2018 | 2018-2020 | Voorbereiding en aanbesteding gestart | ||
Start uitgifte DK IV in 2018 | 3 ha/jaar | 3 ha/jaar | |||
Toename werkgelegenheid (arbeidsplaatsen) | 2.000 | 2.000-2800 | |||
Op schema | |||||
Mogelijk vertraging | |||||
Vertraagd t.o.v. vorige planning |
[1] Dit is inclusief de recente ontwikkeling waarbij 5 ha van de Drechtwerklocatie wordt her ontwikkeld.
[2] Dit is inclusief de recente uitgifte van ruim 5 ha. in de Zuidwest hoek van Dordtse Kil III. De 26 nog uitgeefbare hectares is inclusief ca 4 ha bij private partijen met grondposities.
Voorgaande besluitvorming
Orgaan | Datum | Dossiernummer | Besluit |
Raad | 30-11-2010 | Herlabelen reserve economische structuurversterking naar reserve WDO en beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van 750.000 | |
Raad | 30-08-2011 | Beschikbaar stellen voorbereidingskrediet DK IV van 1.850.000 | |
College | 25-09-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 05-12-2012 | Aangaan SOKII + krediet, waaronder voor uitvoering sanering | |
Raad | 26-02-2013 | RIB realisatie WDO-pakket en inzet onderhandelingen | |
Raad | 03-06-2013 | Infrastructuur en DK IV: Extra kosten knooppunt A16/N3 | |
Raad | 25-06-2013 | Infrastructuur en DK IV | |
Raad | 23-09-2014 | 1324138 | Beslispunten inzake WDO
|
College | 19-05-2015 | 1425501 | Instemmen met beantwoording zienswijzen op Notitie reikwijdte en detailniveau MER DK IV en N3/A16. Raad informeren over de beantwoording door middel van een RIB. |
College | 10-11-2015 |
| |
Raad | 10-01-2016 |
| |
Raad | 28-06-2016 | Raadsinformatiebrief inzake Programma Duurzaamheid WDO
| |
Raad | 28-06-2016 | Raadsinformatiebrief Energie-infrastructuur Dordtse Kil IV
| |
Raad | 18-08-2016 | Verstrekken van krediet voor het programma Westelijke Dordtse Oever. Het college heeft de raad 28 juni 2016 voorgesteld:
| |
Raad | 14-02-2017 | wensen en bedenkingen inzake verzoek opname bestemmingsplan Dordtse Kil IV in 15e tranche Crisis- en herstelwet. Het college heeft de raad 5 juli 2016 voorgesteld:
| |
Raad | 14-02-2017 | RIB Ontwerp Chw bestemmingsplan DKIV, ontwerp bestemmingsplan Rijksweg A16/N3 en ontwerp MER | |
Raad | 28-06-2017 | 1946374 | Vaststellen bestemmingsplannen Chw Dordtse Kil IV en rijksweg A16-N3 |
Raad | 26-09-2017 | 2014653 | Vaststellen bijgestelde grondexploitatie Dordtse Kil IV en verlenen krediet €2 miljoen eerste betaling RWS A16-N3. |
Raad | 19-06-2018 | 2131125 | Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet realisatie hoofdinfrastructuur WDO – Dordtse Kil IV |