Naam Reserve: SI - Impuls Fiets
Aard Reserve: Bestemmingsreserve
Functie: Besteding
(Start)bedrag: € 2.000.000
Portefeuillehouder: H. van der Linden
Doel reserve:
De mobiliteit neemt toe. De beschikbare autowegcapaciteit zit tegen haar grenzen aan. Om de stad met de uitvoering van de Groeiagenda bereikbaar te houden moet de mobiliteit anders georganiseerd gaan worden. In het Coalitieakkoord 2018-2022 wordt voorgesteld om de fietsverbindingen in de stad en tussen stad en buitengebied te verbeteren. Over korte afstand en als voor- of natransport voor OV is de (elektrische) fiets een uitstekend alternatief voor de auto. Vanuit milieuoogpunt is de fiets ook een zeer goed alternatief. De capaciteit en de verkeersveiligheid van en doorstroming op de fietspaden is niet altijd optimaal en op sommige logische trajecten ontbreekt een route.
In 2014 is de Fietsnota Dordt fietst verder! door de raad vastgesteld. Om de ambities en doelen uit de fietsnota te bereiken, is vervolgens een uitvoeringsprogramma opgesteld voor de periode 2015-2018 die in 2015 door de raad is vastgesteld. Inmiddels zijn vrijwel alle maatregelen uit het uitvoeringsprogramma uitgevoerd. Het uitvoeringsprogramma 2015-2018 was echter een eerste stap in de uitvoering van het gemeentelijke fietsbeleid. Voor de periode 2019-2022 bestaat behoefte aan een nieuw uitvoeringsprogramma dat voor de zomer van 2019 als raadsvoorstel zal worden aangeboden. In dit programma doen wij een voorstel voor de besteding van de thans gevraagde € 2 mln. voor 'Impuls Fiets' aangevuld met mogelijke bijdragen vanuit de regio en de provincie. De gedachten gaan hierbij uit naar:
- Fietsvriendelijke herinrichting Krispijnseweg.
- Verbetering/aanleg van snelfietsroutes (onder andere naar Amstelwijck).
- Ontvlechting autoverkeer – langzaam verkeer op tenminste 1 kruising met de N3.
- Het huidige unimodale verkeersmodel uit te breiden naar multimodaal model. Hierdoor wordt het ook mogelijk voorspellingen te doen over fiets en openbaar vervoer. Bij voorbeeld over de gevolgen voor het aantal fietsers van de aanleg van een ongelijkvloerse kruising voor fietsers bij de N3 op de route Leerpark – Gezondheidspark of op de Provincialeweg.
- Het financieren van de benodigde inhoudelijke en procescapaciteit om deze onderzoeken en projecten voor te bereiden.