Begroting 2019

Bijlage 1: Beleidswensen

3. Ondersteuning veiligheidseisen evenementen

Portefeuillehouder:   A.W. Kolff, M.D. Burggraaf en P.H. Sleeking
Programma:      Leefbaar en Veilig Dordrecht

Omschrijving
Grip op evenementenveiligheid.

Verwacht resultaat
Intensivering van de samenwerking tussen gemeente en organisatoren van evenementen door beter in te spelen op elkaars inhoudelijke wensen en behoeften.

Toelichting
Jaarlijks vinden er circa 250 (waarvan rond de 70 meerdaags zijn) publieksevenementen in Dordrecht plaats. Een groot deel van de evenementen is gebaseerd op particuliere initiatieven. De organisator is zelf primair verantwoordelijk voor de organisatie en voor de veiligheid van de bezoekers en het ordelijk verloop van het evenement. Als gevolg van het toenemend aantal bezoekers van evenementen in combinatie met landelijke en regionale ontwikkelingen krijgen organisatoren de afgelopen jaren te maken met toenemende aandacht voor de veiligheid van evenementen en daarbij verhoogde maatregelen en kosten voor veiligheid. Ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Veiligheid en Justitie pleiten voor een versterking van de rol van de gemeenten ten aanzien van verschillende aspecten van het proces van vergunningverlening voor evenementen. Het gaat dan om beleid waarin de gemeenten inzicht geven in hun afwegingen op het punt van risico’s, om integrale adviesaanvragen aan de veiligheidsregio’s, om de organisatie van het toezicht en de handhaving, en vooral ook om een adequaat systeem van evalueren en leren. Het is van belang dat de regierol van gemeenten wordt versterkt om te komen tot een betere sturing op de realisatie van veilige en gezonde publieksevenementen. Hiertoe worden - ter completering van het aangescherpte stelsel van vergunningverlening en handhaving - de volgende doelen uitgevoerd:

  1. Intensivering van de samenwerking tussen gemeente en organisatoren van evenementen door beter in te spelen op elkaars inhoudelijke (en dus niet financiële) wensen en behoeften en daartoe een evenementenplatform starten.
  2. Ondersteunen en adviseren van organisatoren van evenementen bij het risicogericht toepassen van wet- en regelgeving zoals Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP).
  3. Herzien evenementenlocatieprofielen zodat de mogelijkheden op basis van de meest recente wet- en regelgeving zichtbaar worden gemaakt en vervolgens beschikbaar stellen van praktische hulpmiddelen zoals (digitale) locatieprofielen.
  4. Opzetten gezamenlijk investeringsbudget voor aanschaf materialen die alle evenementen ten goede kunnen komen en door elke organisator gebruikt kunnen worden (zoals aanschaf portofoons, vluchtrouteaanduidingen, pitagones) en voor het investeren in de bevordering van de deskundigheid van de organisatoren (middels voorlichting en training zoals crowdmanagement en brandveiligheid bij evenementen.

Effect exploitatie

2019

2020

2021

2022

-€ 50.000

-€ 50.000

-€ 50.000

-€ 50.000