Begroting 2019

Bijlage 1: Beleidswensen

22. The Passion

Portefeuillehouder:   A.W. Kolff en P.H. Sleeking
Programma:      Gezond en Levendig Dordrecht

Omschrijving
Dordrecht is de gaststad van de 9e editie van The Passion op donderdag 18 april 2019. Het thema van deze editie is 'eenzaamheid' verwoord in de slogan '#Je bent niet alleen'.

Verwacht resultaat
The Passion is een integraal onderdeel van de totale programmering van de mijlpaal Ode aan de Synode 2018/2019. Met deze bijzondere mijlpaal willen wij onder andere de naamsbekendheid en uitstraling van Dordrecht als historische stad met een bijzondere geschiedenis vergroten, media-aandacht genereren, de trots van de Dordtenaren verhogen en extra bezoek aan de binnenstad trekken. Vorige edities trokken tussen de 10.000 – 20.000 bezoekers. Meer dan 3 miljoen mensen keken naar de live-uitzending.

Toelichting
Dordrecht heeft zich in mei 2018, passend in het programma van de mijlpaal Ode aan de Synode, als gaststad kandidaat gesteld voor The Passion 2019. De omroepen en de producent hebben besloten het grootschalige evenement met veel media-aandacht aan Dordrecht te gunnen. De liveshow vindt plaats op donderdag 18 april 2019, gekozen is voor de locatie Maartensgat.

In 2013 is door Dordrecht Marketing in vervolg op de nota 'Special Events' een full scan gemaakt voor The Passion 2014. Conclusie was dat The Passion voor Dordrecht absoluut een interessant evenement is en de mogelijkheid biedt de stad te presenteren aan een relevante doelgroep, aansluitend op onze positionering en speerpunten. Dordrecht kon zonder meer aan de door de organisatie gestelde eisen voldoen. Destijds is door de producent en de omroepen om moverende redenen gekozen voor Groningen.

In feite is The Passion een passiespel, in een vernieuwende vorm. Dat sluit aan bij de merkwaarden van de stad als nuchter bijzondere dingen doen, eigenzinnig en dwars. The Passion richt enerzijds op de religieuze doelgroep, maar anderzijds op een breed publiek dat men op een moderne en eigentijdse wijze kennis wil laten maken met het Paasverhaal. De doelgroep sluit aan bij het merkkader (doelgroepen gericht op verdieping, kennis en ervaring opdoen). The Passion biedt bij uitstek de gelegenheid voor wat 'staging the city' wordt genoemd, juist die delen van de stad laten zien die wij graag aan de buitenwereld willen tonen. Ons decor is bij uitstek geschikt voor dit programma.

De totale kosten worden geraamd op € 485.000. Naast de beleidswens wordt € 285.000 opgevangen in reguliere exploitatie (budgetten Levendige Binnenstad).

Effect exploitatie

2019

2020

2021

2022

-€ 200.000

€ 0

€ 0

€ 0