Begroting 2019

Bijlage 1: Beleidswensen

25. Verkeersveiligheid

Portefeuillehouder:   B.C.M. Stam en H. van der Linden
Programma:      Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Omschrijving
Naast structureel wegonderhoud is extra budget nodig voor investeringen op het gebied van verkeersveiligheid. Dit extra budget is nodig om maatregelen te kunnen nemen voor de juiste inrichting van 30-km weggedeelten, het scheiden van snel en langzaam verkeer (fiets) en andere knelpunten, waaronder de top 20 verkeersonveilige wegen en/of knooppunten.

Verwacht resultaat
Met dit budget zijn we in staat om in grote delen, waaronder in de drukke delen in de stad en in veel wijken, de verkeersveiligheid aanzienlijk te verbeteren. Concreet betekent het dat de gemiddelde snelheid in woongebieden wordt verlaagd, dat handhaving op 30 km mogelijk wordt (dat kan niet als de inrichting niet passend is), dat het gevoel van veiligheid toeneemt en dat in 2019 de eerste 5 van de top 20 onveilige locaties worden voorbereiden en/of uitgevoerd. De overige locaties volgen de daaropvolgende jaren.

Toelichting
Vanuit het landelijke programma Duurzaam Veilig zijn wegsoorten benoemd die, ieder met hun eigen functie en bijbehorende inrichting, in heel het land duidelijk scheppen over het gewenste verkeersgedrag. In dit kader zijn in Dordrecht verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom aangeduid als 30-km zones. De inrichting is echter alleen aangepast aan de randen/entrees en op een aantal hotspots. De overige wijzigingen moeten worden gecombineerd met groot (structureel) onderhoud aan wegen. Dit brengt meerkosten met zich mee, waar regelmatig onvoldoende dekking voor is. Met dit budget is cofinanciering mogelijk om die weginrichting alsnog meteen aan te passen.

Ook is dit budget nodig om verkeersveiligheidsmaatregelen te nemen op locaties waar géén groot onderhoud gepland staat. Denk hierbij aan het realiseren van de snelle, veilige route van de Nassauweg naar het Leerpark en verbeteringen op het Leerpark zelf, zowel qua fietsroutes als verkeersveiligheid.  

Tot slot is dit budget nodig om invulling te geven aan het optimaliseren van inter-wijkverbindingen, zowel als aansluiting bij groot onderhoud mogelijk is, als in gevallen dat dit niet kan.

Aan de Programmeertafel Openbare Ruimte wordt integraal afgewogen waar het budget het beste kan worden ingezet, vanuit de doelstellingen voor Onze Stad. Uitgangspunt is dat werk met werk wordt gemaakt en dat we werkzaamheden zoveel mogelijk combineren, ook met verschillende (nuts)bedrijven.

Krediet
Met deze beleidswens is 4 x een krediet van € 450.000 (in 2019, 2020, 2021 en 2022) gemoeid.

Effect exploitatie

2019

2020

2021

2022

€ 14.000

€ 40.000

€ 65.000

-€ 90.000